Zdá se, že takzvaná digitální transformace celosvětově výrazně zaostává. Z nejnovějšího indexu digitální transformace, který odráží zjištění od 4 600 firemních lídrů z více než 40 zemí, vyplývá, že digitálně nejvyspělejší jsou rozvíjející se trhy. Nicméně jen pouhých 5 % firem z celého světa bylo označeno za digitální lídry, což od roku 2016 nepředstavuje žádné zlepšení. Tvrdí to společnost Dell Technologies.
Přestože tempo změn v IT průmyslu nepolevuje, z nejnovějšího indexu digitální transformace (DTI) sestaveného společností Dell Technologies vyplývá, že v mnoha firmách jsou programy digitální transformace stále teprve v počátcích. Dokladem toho jsou odpovědi 78 % firemních lídrů, kteří připouští, že digitální transformace by v jejich organizaci měla mít širší záběr (v České republice 66 %). Více než polovina firem (51 %) se domnívá, že do pěti let budou mít potíže s plněním měnících se požadavků zákazníků (v České republice 84 %), a téměř každé třetí firmě (30 %) stále dělá starost, že jejich organizace bude zaostávat (v České republice 25 %).
Společnost Dell Technologies ve spolupráci se společnostmi Intel a Vanson Bourne provedla průzkum mezi 4 600 vedoucími pracovníky (od pozice ředitele až po nejvyšší vedení) středně velkých až velkých společností po celém světě, aby získala skóre transformačních aktivit v těchto organizacích.
Studie ukázala, že digitálně nejvyspělejší jsou rozvíjející se trhy. Nejvyšší příčky globálního žebříčku při tom obsadily Indie, Brazílie a Thajsko. Oproti tomu rozvinuté trhy ztrácejí: nejnižší skóre digitální vyspělosti obdrželo Japonsko, Dánsko a Francie. Česká republika se umístila na 32. místě za svými sousedy Polskem (15.), Německem (24.) a Rakouskem (30.). Rozvíjející se trhy navíc více věří ve svou schopnost „být iniciátorem převratných změn, a ne jejich obětí“ (53 %), v porovnání s pouhými 40 % v rozvinutých zemích.
Druhý index digitální transformace navazuje na vůbec první index digitální transformace sestavený v roce 2016. V porovnání těchto dvou let je zřetelně vidět, že pokrok přichází jen velice pomalu a že se organizacím nedaří držet krok s prudkým tempem změn. Procento organizací zařazených do kategorie Implementující se sice zvýšilo, ale na vrcholu nedošlo k žádnému pokroku. Téměř čtyři z deseti (39 %) firem stále spadají do dvou digitálně nejméně vyspělých skupin (Zaostávající a Následovníci).
„V blízké budoucnosti se každá organizace bude muset stát digitální organizací, ale z našeho průzkumu vyplývá, že před většinou z nich je stále ještě dlouhá cesta,“ říká Michael Dell, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Dell Technologies. „Organizace musí modernizovat své technologie, pokud chtějí využívat nebývalé příležitosti spojené s digitální transformací. Čas jednat nastal právě teď.“
Téměř polovina respondentů (49 %) se domnívá, že jejich organizace bude mít během příštích pěti let potíže s prokázáním své důvěryhodnosti (v České republice 72 %). Téměř třetina (32 %) nevěří, že jejich vlastní organizace dokáže plnit příslušné předpisy, jako je obecné nařízení EU o ochraně osobních údajů (v České republice 28 %). Každý třetí respondent nevěří, že jeho vlastní organizace dokáže ochránit data zaměstnanců nebo zákazníků (v České republice 29 % v případě dat zaměstnanců a 36 % v případě dat zákazníků).
Lídři uvádějí stejné priority a investice na podporu budoucí transformace. Patří mezi ně větší zaměření na pracovní sílu, zabezpečení a IT. 46 % z nich rozvíjí digitální dovednosti a schopnosti svých interních zdrojů, například tím, že všechny své zaměstnance učí programování, což představuje nárůst oproti 27 % v roce 2016.
„Technologie nám umožňují řešit nejobtížnější problémy světa, od infrastruktury a služeb, které jsou základem našich inovací, až po experimentální technologie, pomocí nichž se například snažíme bojovat s chorobami,” říká Mike Crones, ředitel pro IT ve společnosti Draper, a dodává: „Nedokázali bychom posouvat hranice a nemohli bychom se označovat za technologickou a výzkumnou firmu, aniž bychom se stali naprosto transformovanou a moderní společností.“