Moderní počítačové technologie pomáhají v mnoha oblastech byznysu - a někde ho mění tak zásadně, že se hovoří o digitální transformaci. I když pro řadu firem a lidí tato proměna stále znamená především riziko a nutnost někdy nechtěných investic, pro řadu dalších je to příležitost. A právě ti si kladou otázku: Jak tuto digitální transformaci urychlit?
Šéfové IT, kteří chtějí stát v čele rychle postupující digitální transformace a rozvoje digitálních obchodních modelů, by podle analytiků měli pracovat s kombinací tří faktorů: digitální zručností, s technologiemi se síťovým efektem a s industrializovanou digitální platformou. Co to znamená v praxi?
Digitální zručnost vychází z nového způsobu uspořádání organizací a kombinace znalostí a dovedností důležitých pro nové typy digitálních pracovních prostředí umožňujících vyšší produktivitu. Zkráceně: Aby se organizace změnily navenek, musí se nejprve změnit uvnitř. „Pro rozvoj a škálování jsou třeba digitálně zruční lidé. Takoví, kteří umí spolupracovat, jsou agilní, analytičtí, inovativní a tvůrčí,“ vysvětluje viceprezidentka Gartneru Tina Nunnová. „Jsou to lidé, kteří mají schopnost i touhu zkoumat a využívat stávající i nastupující technologie pro dosažení lepších obchodních výsledků.“
Technologie se síťovým efektem mění práci šéfů informatiky tak, že namísto taktických technologických rozhodnutí budují strategické platformy. Tato jedinečná skupina technologií napomáhá růstu narušením tradičních postupů v navazujících, na sebe se skládajících vlnách. Analytici pro rok 2018 vybrali tři technologie, na které by se podniky měly zaměřit: IoT (internet věcí), API (aplikační programovatelná rozhraní) a AI (umělá inteligence).
Industrializovaná digitální platforma, kterou analytici představili na loňském Symposiu Gartneru, naplno uvolňuje potenciál digitálně zručných zaměstnanců a technologií se síťovým efektem. Industrializací je přitom myšlen postup, kdy je digitální platforma cíleně využita pro vytváření nových digitálních trhů a obchodních příležitostí. „Tvorba přidané či užitné hodnoty byla tradičně jednosměrná – od organizace směrem k zákazníkům. Nyní je možné ji rozvíjet všemi směry – od kohokoliv kamkoliv,“ vysvětluje Nunnová.
Digitalizace podle analytiků Gartneru narušuje obchodní modely již prakticky ve všech odvětvích a CIO, tedy šéfové informatiky, tak mají nejvyšší čas začít se věnovat otázkám digitální transformace. Podle analytiků Gartner představuje pomyslný bod zlomu 20procentní podíl digitálních obratů – pokud je dosažen, digitální transformaci daného odvětví již nelze zastavit. Tento proces v minulosti proběhl v oblastech, jako je prodej knih, aktuálně se týká oblečení a v dohledné době změní i tradiční maloobchodní prodej potravin.
Výkonný viceprezident a globální ředitel výzkumu Gartneru Peter Sondergaard poznamenává, že pro lepší chápání nejvhodnějších postupů digitální transformace je důležité vytvořit celopodnikové digitální klíčové výkonnostní indikátory (KPI). „Digitální KPI budou kompasem vašeho podniku, budou vestavěny do výkonnostních cílů každého vedoucího pracovníka v podniku. Musí se proto jednat o prediktivní a nikoliv zpětné ukazatele,“ vysvětluje Sondergaard. „Například provozovatelé velkých ekosystémů sami sebe hodnotí podle počtu partnerů registrovaných v jejich ekosystému. Můžete také naopak měřit v kolika ekosystémech jste zapojeni a konverzní poměry pro každý z nich. Digitální prostředí umožňuje hlubší a na výsledek vázané metriky prakticky ve všech odvětvích.“
Data Gartneru podle analytiků ukazují, že dvě třetiny byznys lídrů jsou přesvědčeny, že jejich organizace musí dosáhnout v digitalizaci dostatečného tempa, aby si udržela konkurenceschopnost. Moderní šéf firmy je přesvědčen, že jeho podnik musí používat technologie, aby získal a udržel konkurenční výhodu. „Díky tomu se do středu pozornosti dostávají CIO a ředitelé IT. Hrají totiž v digitální transformaci významnou roli,“ říká Sondergaard. „To ale neznamená, že by role všech CIO byly stejné. Abyste se vyrovnali s výzvami digitalizace, musíte chápat, co se od vás čeká, a zároveň vědět, kým skutečně chcete být.“
Analytici Gartner očekávají, že od roku 2018 budou mezi nejžádanější nedostatkové specializace patřit: umělá inteligence, digitální bezpečnost a internet věcí. „Jsme přesvědčeni, že AI (umělá inteligence) bude klíčová pro vyřešení problémů v oblasti IT bezpečnosti i IoT,“ říká k tomu Sondergaard. „Půjde o nezbytnou obranu postavenou na průběžně přizpůsobovaném riziku a důvěře. Prioritou organizací by proto měly být investice do AI a především do lídrů, kteří se v této oblasti orientují.“ Analytici ale jedním dechem dodávají, že většina podniků nebude schopna najít na trhu práce experty na AI a bezpečnost potřebné pro podporu digitální transformace. CIO proto budou muset zahájit úzkou spolupráci s oddělením lidských zdrojů a společně hledat řešení.
Jaké vyhlídky mají české a evropské podniky v roce 2018 a jak se bude dařit tuzemské i evropské ekonomice jako...