Nekompetentnost firem v oblasti takzvaného digitálního byznysu bude podle analytiků Gartneru znamenat během příštích čtyř let pro čtvrtinu z nich významné zhoršení postavení vůči konkurenci. Takže, po pravdě, by titulek tohoto textu měl znít spíše: Hrozbou pro 25 % firem nejsou samotné digitální technologie, ale neschopnost jejich efektivního využívání.
Firmy, které disponují těmi správnými lidmi orientujícími se v oblasti digitálních technologií a schopnými prosazovat zde smysluplnou vizi, nebo takové lidi jsou schopny získat, budou mít nepochybně významnou konkurenční výhodu. Uvedené technologie jim totiž umožní nejen získávat řadu cenných informací týkajících se jejich byznysu, ale rovněž vytvářet nové produkty a nacházet nové klienty.
Diane Morellová z Gartneru mimo jiné upozorňuje, že příští dekáda bude znamenat v oblasti digitálních technologií zásadní změnu: Z pozice nástroje sloužícího pro automatizaci byznysu se přesunou do role přímého tvůrce příjmů, tvůrce trhu a vyhledávače zákazníků. Aby se však tato situace stala realitou, musejí mít podle ní firmy uvedené cíle stále na paměti. Technologie digitálního byznysu pak podle Morellové přinesou nové obchodní modely, ale i nutnost „digitálního remasteringu“ celých odvětví.
Šéfové firem i jejich IT oddělení tak budou nutně potřebovat získat odborníky, kteří se v oblasti digitálních technologií orientují. Jen tak podle Morellové budou schopni využít výhod, které se zde nabízejí – vznik nových prodejních kanálů, získávání nových zákazníků a vytváření nových digitálních produktů.
Devadesát procent respondentů průzkumu společnosti Gartner - mezi více než 150 osobami s rozhodovací pravomocí týkající se digitální strategie firem nebo získávání nových talentů pro tuto oblast - mimo jiné uvedlo, že právě získání těch správných lidí může znamenat úspěch či neúspěch v oblasti digitálního byznysu. Jistě, každý byznys stojí na výběru správných lidí, ale zde je tato potřeba podtržena rychlostí očekávaných změn.
Nové technologie bezpochyby přinášejí významnou proměnu světa. Vznikají zcela nová odvětví byznysu, některá stará se zásadně proměňuji, nebo zanikají. O proměně – nebo zániku – mnohých firem pak rozhodne právě schopnost využít možností, které digitální technologie nabízejí.
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz