O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Digitální pracoviště zítřka? Ne, to byste měli mít již dnes!

Zvládnutí digitálního byznysu obvykle znamená častější a složitější rozhodování, průběžné řešení problémů a rychlé rozpoznání souvislostí – v tom všem zaměstnancům může pomoci digitální zručnost, tedy možnost a schopnost pracovat s moderními technologiemi digitálního pracoviště. Které to jsou a jak na to?

Matt Cain, viceprezident výzkumu a analytik Gartner, k trendům na digitálních pracovištích říká: „Hlavní roli v pracovním procesu budou stále hrát lidé – i v situaci, kdy se inteligentní software a stroje stanou našimi spolupracovníky. Bude na CIO, aby správně odhadli, jak se nové trendy v byznysu, společnosti, technologiích a informační oblasti propojí a změní, kde, jak, proč a s kým bude v jejich organizaci práce vykonávána – a musejí mezi svá témata zahrnout rozvoj digitální zručnosti.“

Tyto technologie podle Gartneru vyspějí během méně než pěti let a podle analytiků by mohly mít transformační dopad:

Rozšířené zkoumání dat (augmented data discovery)

To umožňuje běžným uživatelům nebo tzv. civilním datovým vědcům automaticky prohledávat, vizualizovat a pracovat s výjimkami, clustery či predikcemi vycházejícími z obsáhlých datasetů, aniž musejí vytvářet modely nebo algoritmy. Hlavním přínosem je omezení časově náročného zkoumání a nacházení méně relevantních souvislostí – segmenty, clustery a mezní hodnoty jsou automaticky zohledněny a uživateli jsou v rámci chytré vizualizace nebo hlasové interakce prezentovány jen statisticky nejvýznamnější výsledky.

Osobní analytika (personal analytics)

Jde o analýzu kontextuálně relevantních dat pro „personalizované“ predikce, rozbory a/nebo doporučení pro konkrétního uživatele. V praxi může jít například o virtuálního zdravotního asistenta, finančního poradce nebo nákupního asistenta. Do běžné praxe by se tyto typy virtuálních asistentů mohly dostat již v roce 2020. Z pohledu organizací bude možné osobní analytiku využít například pro personalizaci produktů či služeb nebo prohloubení vztahu se zákazníkem.

V delším horizontu (5–10 let) budou mít největší dopad různé typy konverzačních uživatelských rozhraní – buď jako prosté UI, nebo v podobě virtuálních asistentů, kteří jsou dnes již běžní například na chytrých telefonech.

„Očekáváme, že dodavatelé aplikačních sad začnou ve velké míře nasazovat konverzační rozhraní do svých podnikových aplikací – objeví se tak stovky rozličných chatovacích rozhraní,“ vysvětluje Cain. „Většina těchto rozhraní ale nebude schopna reagovat na složité dotazy. Zlepšení tak bude zpočátku souviset zejména s kvalitnějším pochopením přirozeného jazyka a rozpoznáváním řeči.“

K problematice virtuálních asistentů Matt Cain uvádí: „Podniky, které doposud nezačaly s procesem nasazování virtuálních asistentů pro interakci se zákazníky a zaměstnanci, by neměly dlouho otálet. Vhodné jsou zejména příležitosti nasazení VA s cílem zvýšit produktivitu uživatelů v podnikových aplikacích a na mobilních platformách – je přitom třeba měřit dopad VA na chování uživatelů a jejich výkonnost. V oblasti zákaznických služeb pak je třeba využívání virtuálních asistentů pečlivě monitorovat a mít vždy v záloze připraveny lidské pracovníky, kteří mohou interakci plynule převzít, je-li to třeba.“

Pro oblast digitálního pracoviště sestavili analytici Gartner také seznam osmi klíčových komponent, jde o:

 

  • Vizi, jež popisuje, jak by mělo vypadat „úspěšné“ digitální pracoviště
  • Strategii, tedy cestovní plán (mapu) pro dosažení kýženého cíle
  • Metriky, tedy způsoby, jak bude měřena výkonnost zaměstnanců
  • Zaměstnaneckou zkušenost, koncept zlepšující interakci zaměstnanců a zvyšující spokojenost s pracovním prostředím.
  • Organizační změnu, tedy postupné zavádění změn pro dosažení ambiciózních cílů
  • Procesy, zejména revizi a případně nový návrh postupů pro činnost s velkým významem/dopadem
  • Informace, zejména přístup k nim a možnosti práce s obsahem a analytikou
  • Technologie, tedy strategický plán investic do pracovních technologií – například formou vybudování platformy digitálního pracoviště

 


(18. 10. 2017 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3447)