Čtvrtinu výdajů na marketing spolkne v letošním roce podle analytiků společnosti Gartner takzvaný digitální marketing. V příštím roce by pak objem prostředků na něj vynaložených měl vzrůst o 8 %, přičemž u firem, které plánují navýšit tyto prostředky, půjde v průměru o 17 %. Většina výdajů půjde do on-line inzerce, více však porostou další formy marketingových aktivit.
Podle průzkumu Gartneru, který proběhl mezi více než třemi stovkami firem v USA, v Kanadě a ve Velké Británii, utrácely letos firmy za marketing v průměru 10,2 % svého obratu a polovina z nich plánuje pro příští rok zvýšení těchto výdajů. Obecně pak podle analytiků platí, že čím větší firma, tím větší procentuální výdaje (vzhledem k obratu) na marketing.
Jestliže výše mluvíme o digitálním marketingu, Laura McLellanová z Gartneru upozorňuje, že se stejně již hranice mezi tím klasickým a tím digitálním stírají. Výrazným trendem je však podle ní posun k samoobslužným (digitálním) nákupním modelům, což umožňuje snižovat rozpočty na klasické modely prodeje. V oblasti digitálního marketingu je pak podle analytiků hlavním trendem automatická alokace rozpočtu tak, aby byla za co nejnižší cenu zasažena co největší skupina (potenciálních) klientů. Kromě on-line inzerce firmy pochopitelně sázejí také na přímou komunikaci prostřednictvím sociálních sítí nebo na stále populárnější – a stále dokonalejší – mobilní aplikace.
A když už jsme u informačních technologií, jen připomínám, že v tomto měsíci vychází také náš speciál věnovaný datovým centrům.
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz