Řada firem deklaruje svou připravenost na podnikání v internetovém světě, pouze 20 % se však hodnotí, že má vysoké digitální IQ. Ukázal to již 6. ročník globálního průzkumu Digitální IQ, který provádí poradenská společnost PwC. Letos se ho zúčastnilo 1500 vedoucích pracovníků firem či šéfů IT z 38 zemí, včetně České republiky a Slovenska. Jak jste na tom vy?
Firma s vysokým digitálním IQ se vyznačuje tím, že technologie a digitální trendy jsou součástí její kultury a obchodního modelu. Komunikuje prostřednictvím sociálních technologií, umožňuje mobilitu, využívá cloudu a dokáže analyzovat velká data (big data).
Jak ukázal PwC Celosvětový průzkum názorů generálních ředitelů 2014, celkem 81 % šéfů významných světových firem věří, že technologické objevy budou v následujících pěti letech patřit mezi vlivy, které zásadním způsobem ovlivní jejich podnikání. Ve studii PwC o Digitálním IQ se však jenom pětina firem hodnotí na takové úrovni, že technologické trendy dokáže využívat.
PwC identifikovalo pět oblastí, které firmám zajistí, že maximálně vytěží investice do moderních technologií. Komentuje je Patrik Horný, partner v oddělení Transformací PwC ČR:
Zatímco celosvětově investuje do mobilních technologií pro komunikaci se zákazníky 41 % firem, v České republice a na Slovensku je jich podle PwC pouze 13 %. V případě mobilních technologií pro zaměstnance je to v Česku a na Slovensku dokonce jen pouhých 11 %, celosvětově 37 %.
Firmy si uvědomují i význam sociálních sítí. Celosvětově investuje aktuálně do sociálních sítí, jejichž prostřednictvím komunikují se zaměstnanci, celkem 30 % společností, v případě komunikace se zákazníky je to dokonce 40 % firem. I zde české a slovenské společnosti zaostávají. Do interních sociálních sítí zde aktuálně investují pouhá 3 % společností, u zákazníků je to 26 %.
"Dobrou zprávou je, že si české a slovenské firmy začínají svůj handicap vůči vyspělému světu uvědomovat. Ve střednědobém horizontu plánuje investovat do interních sociálních sítí 16 % českých a slovenských firem, což je dokonce víc, než je celosvětový průměr. Sociální sítě pro komunikaci se zákazníci zůstávají prioritnější. Investovat do nich hodlá v horizontu tří až pěti let 29 % českých a slovenských firem, což je na úrovni světového průměru. Investice v dohledné době do 3 let ale plánují jenom 3 % firem," říká Horný.