O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Digitalizace a robotizace firem jsou v Česku na vzestupu

Nástup robotizace bude nejvýznamnější technologickou změnou v příštích třech až pěti letech, velkým trendem je digitalizace, od ní si tuzemské podniky slibují především snížení nákladů a zvýšení výnosů. Stále důležitější je sběr dat zevnitř firmy i z trhu, práce s daty ale bude s nástupem GDPR administrativně náročnější. Vyplývá to z českého průzkumu názorů generálních ředitelů, který mezi 141 šéfy významných firem působících na českém trhu provedla poradenská společnost PwC ČR.

Lídři tuzemských firem si nejvíce slibují od zavádění robotizace, jako nejvýznamnější technologii pro svou firmu ji během tří až pěti let vnímá 42 % z nich. Přinést by podnikům měla vyšší efektivitu, pomůže jim pak řešit i současný nedostatek lidí na trhu práce. Používaní datových cloudů přisuzuje důležitost 31 % oslovených ředitelů, 28 % zmiňuje umělou inteligenci a 26 % internet věcí. Naopak drony považuje za významnou technologii jen 6 % ředitelů a jen 5 % sází na speciální decentralizovanou databázi blockchain, která je základním stavebním kamenem kryptoměn.

„Z hlediska významu technologických inovací pro české společnosti jednoznačně dominuje robotika a cloud. Většina firem tyto technologie testuje a řada i již prakticky využívá. Naopak zkušenosti s efektivním využitím umělé inteligence a internetu věcí v praxi jsou zatím velmi malé,“ říká Petr Ložek, partner v oddělení poradenství PwC ČR.

Digitalizace má přinést úspory, později i vyšší výnos

V krátkodobém horizontu označuje úsporu nákladů za hlavní motiv pro digitalizaci společnosti 45 % oslovených generálních ředitelů, pro 26 % je nejdůležitějším důvodem vyšší výnos. Zatímco v krátkodobém horizontu převažují úvahy o vnitřních úsporách, ve střednědobém horizontu (3–5 let) je situace opačná. Důležitost úspory nákladů se pro šéfy firem snižuje na 36 % a dominuje naopak zvýšení výnosu (40 %).

„Tento fenomén není překvapením a ukazuje na to, že firmy řeší raději a lépe momentální provozní problémy a méně času a sil věnují střednímu a dlouhodobému plánování. Příkladem toho je i výsledek hlasování o pro společnosti nejvýznamnějších technologických produktech. Robotika a cloud na prvních dvou příčkách představují právě ta řešení, která se zaměřují na efektivitu vnitřních procesů a spoří náklady firem,“ uvádí Tomáš Kuča, partner oddělení Řízení rizik, PwC ČR.

GDPR jako hrozba i příležitost

Nové regulace obvykle pro firmy představují větší zátěž a již účinné nařízení Evropské komise známé pod zkratkou GDPR není žádnou výjimkou. Pro 59 % oslovených představuje nové nařízení pro ochranu osobních údajů výrazný nárůst administrativy, třetina firem pak v GDPR vidí podstatný nárůst nákladů. Naopak pozitivní je, že až 40 % firem považuje nařízení za dobrou příležitost udělat si pořádek v datech.

„Podnikatelé pracující s osobními údaji mohou díky chytrým, probyznysově nastaveným mechanismům vyhovujícím nařízení GDPR získat mnohdy konkurenční výhodu oproti těm, kteří danou problematiku brali jako nutné zlo a věnovali se pouze formálnímu uvedení do souladu s nařízením. Zejména v ostrém konkurenčním prostředí, kde se využívá všech zbraní, bych doporučoval nebrat na lehkou váhu sankce, které z nařízení plynou,“ na závěr upozorňuje Bořivoj Líbal, řídící partner PwC Legal.


(22. 6. 2018 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4066)