Provozovatelé restaurací a hotelů jsou v současné době jedněmi z nejohroženějších skupin podnikatelů. Ke konci loňského roku v České republice bylo podle databází Bisnode 21 592 firem, které podnikají ve stravování a pohostinství a jde o největší počet subjektů za posledních deset let. Řada z nich bojuje o přežití, stejně jako hoteliéři
Z důvodu boje proti koronaviru musí mít všechny restaurace zavřeno. Gastrobyznys, který zaměstnává desetitisíce lidí, se otřásá v základech. Ačkoliv se za posledních deset let počet restaurací v ČR více než zdvojnásobil, v roce 2019 bylo založeno 1 445 nových podniků, což je nejméně od roku 2014. Současně loni zaniklo rekordní množství firem (621), nejvíc za posledních deset let a o čtvrtinu víc než v roce 2018. „Provozování restaurací, bister či kaváren je za běžných podmínek vysoce konkurenční. Dlouhodobější výpadek většiny příjmů, kterým gastro podnikatelé nyní čelí, nemusí některé podniky ustát,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová.
Detailnější analýza Bisnode ukázala, že dvě pětiny společností podle klasifikace ČSÚ neuvádějí tržby. Roční tržby zhruba pětiny firem jsou do jednoho milionu korun a další pětina společností utrží mezi jedním a pěti miliony korun. Necelých 10 % restaurací pracuje s obratem v intervalu od pěti do deseti milionů korun, 7 % mezi deseti a třiceti miliony korun. Jen 2 firmy ze 100 mají roční tržby vyšší než 30 milionů korun.
Obsazenost lůžek v hotelech podle analýzy společnosti Mews oproti loňskému březnu klesla o 96 %, což je nejvíce na celém kontinentu. Dobře na tom nejsou ani sousední země, propad o více než 90 % hlásí také Itálie, Řecko, Rakousko, Polsko, Rumunsko, Bulharsko i Maďarsko, dlouhý seznam dalších evropských zemí zaznamenal propad mezi 80–90 %. O něco lepší situace je v Asii a v Africe, nejmenší dopady zatím pociťuje Austrálie (propad o 47 %), Nový Zéland (44 %) nebo například Katar (30 %).
„Po SARS se vše srovnalo v rámci tří měsíců, ale dnešní situace je podstatně složitější. Předpokládáme mnohem delší proces uzdravení, situace by se mohla začít urovnávat po roce a půl, úplně zotavit zhruba za tři roky,“ říká Robin Rossmann, STR Managing Director Mews.
Co bude dál? „Rozhodně není čas panikařit, ale začít jednat. Ovšem s rozvahou a opatrně. Doporučujeme nepodléhat tlaku a nesnižovat ceny. Je lepší přistoupit k akcím typu ‚ubytujte se na tři dny, zaplaťte dva‘ nebo třeba nabídnout snídaně zadarmo. Klíčová je v tuto chvíli flexibilita a empatie, takže klidně přistupovat k pozdnímu rušení rezervací nebo možnostem přesunout je na jiný termín,“ říká konzultant Thibault Catala. Podle něj také například není třeba zavírat hotelové kuchyně, ale využít je k rozvozu jídel po okolí, což je naopak odvětví, které zažívá nebývalý nárůst.
„Je potřeba nepolevovat v provozních nákladech, striktně je dodržovat. Současně by mohlo pomoci vyjednávání s investory, bankami a vládou o podpoře v nastalé situaci,“ míní pak zakladatel startupu Mews Richard Valtr.
Klíčové je pak podle odborníků zaměřit se na domácí trh, který se kvůli omezení cestování v následujících měsících stane hlavním zdrojem příjmů. „Očekáváme, že v brzké době narostou tzv. staycations – lidé nebudou cestovat do zahraničí, ale budou chtít zůstat ve své zemi a odpočinout si, kolikrát i od svého domova, kde byli v karanténě zavření. Je proto potřeba zaujmout domácí klientelu,“ dodává Valtr.