Benefity jsou nástrojem, který firmy stále efektivněji využívají jako konkurenční výhodu. Trh práce je velmi konkurenční a firmám nezbývá než si lidi předcházet, třeba různými benefity. Jdou na to ale jinak než dříve, místo kvantity se zaměřují na to, co lidé opravdu chtějí a využívají. Ukazuje to analýza portálu platy.cz.
„Analýza portálu Platy.cz potvrzuje, že i když mnohé firmy v oblasti benefitů škrtají, klesá podíl zaměstnanců, kteří žádný benefit nedostávají. Zatímco v roce 2019 bylo bez benefitů téměř 14 % zaměstnanců, nyní jich je necelých 12 %,“ říká Michal Novák z Profesia.cz.
Tento trend nezvrátila ani koronakrize, jejíž důsledky nutí firmy k úsporám. Na stoupající podíl zaměstnanců s benefity má v současné době vliv především to, že v některých oborech se nedaří obsazovat volná místa. Firmy tudíž motivují potenciální zaměstnance k nástupu i tím, že nabízejí benefity v oborech, kde to dříve nebylo obvyklé – například v retailu nebo ve výrobě.
Není příliš překvapivé, že přibylo zejména benefitů, které souvisejí s prací z domova. Největší skok odhalila analýza portálu u samotné práce z domova, kterou jako svůj benefit uvádí již více než 38 % zaměstnanců – oproti roku 2019 se jejich množství zvýšilo o 13,3 %. Je nutné poznamenat, že jde o home office podle vlastní preference, nikoli nařízený z důvodů protipandemických opatření.
„V současné době považujeme za důležité především poskytnout zaměstnancům podporu a stabilitu, a to se odráží i v oblasti benefitů. Aktivně napomáháme vyvážení práce a soukromí, poskytujeme zkrácené pracovní úvazky a pružnou pracovní dobu. Máme již několikaleté zkušenosti s programem pro podporu duševního zdraví, v jehož rámci je zřízena krizová linka a psychologické, finanční a právní poradenství dostupné zdarma nejen pro naše zaměstnance, ale i jejich rodinné příslušníky. Zároveň v souvislosti s nastalou krizí na Ukrajině mají naši zaměstnanci k dispozici aplikaci poskytující přístup k virtuálním nebo telefonickým konzultacím s lékařem, který mluví ukrajinsky, nebo prostřednictvím tlumočnických služeb,“ říká Šárka Vránová, HR ředitelka společnosti Accenture.
„Nabídku benefitů jsme obohatili především o novinky zaměřené na well being a zdraví zaměstnanců. Nabídli jsme jim například služby fyzioterapeuta, semináře a workshopy na témata, jako jsou bolesti zad, vyrovnání se stresem či spánková hygiena,“ uvádí konkrétní příklady Kateřina Krist, HR manažerka BNP Paribas Cardif Pojišťovny.
Pokud jde o benefity, které naopak ubyly, jde především o firemní akce i příspěvky na kulturu a sport, což je logickým důsledkem covidových opatření. Ze stejného důvodu zřejmě menší množství zaměstnavatelů přispívá i na vzdělávání a školení.
Firmy pružně reagují na měnící se potřeby zaměstnanců a objevují se nové typy benefitů –místo stravenek příspěvky na donáškové stravovací služby, v době, kdy nejde navštěvovat sportoviště zaměstnavatelé hradí on-line cvičební a rehabilitační kurzy. Pro úsporu času přibyla možnost využití asistenta, který může za zaměstnance vyřizovat komunikaci s úřady nebo pomáhat zvládat školní povinnosti dětí.
„K moderním typům benefitů patří příspěvky na sdílené služby, kromě donášky jídla například možnost využívat sdílené automobily. Ta poskytuje větší pružnost nejen firmám, které mohou vozový park najímat podle aktuálních potřeb, ale i zaměstnancům, kteří sdílené služební vozy využívají. Možnost využít automobil jak pro služební cesty, tak pro jízdu do zaměstnání nebo dokonce soukromé účely, je velmi atraktivní benefit. Navíc v době boje o zaměstnance a budování ekologické firemní kultury je využití sdílených vozů zajímavým rozšířením nabídky benefitů, atraktivním zejména pro generace nastupující na trh práce,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení společnosti Anytime.