Dramatickými změnami během příštích tří let projde trh dodavatelů v oblasti datových center. Tvrdí to alespoň analytici společnosti Gartner. A tyto změny s sebou ponesou i nutnost přehodnotit svou politiku v této oblasti. Na co se je tedy vhodné se připravit?
U změn budou podle Gartneru stát čtyři zásadní faktory: vysoká míra konkurence, dominance velkých dodavatelů cloudu, ekonomické boje a růst nacionalismu. Alespoň dva z těchto faktorů přitom podle nich změní situaci v oblasti datových center právě v příštích třech letech a prvky všech čtyř se pak mají projevit v následujících třech až čtyřech letech. Jak přesně?
„Projevy (těchto faktorů) jsou již ve hře a stanou se viditelnými nejpozději počátkem roku 2016,“ upozorňuje Joe Skorupa, vice president Gartneru. „Nicméně radikální akce jediného významného hráče by mohla díky jakémukoli z těchto faktorů akcelerovat rozklad trhu,“ dodává.
Pod klidným povrchem posle Skorupy zvyšující se tržní tlaky nutí dodavatele ke změně chování, která, spolu s uvedenými čtyřmi faktory činí trh zralým pro zásadní změny. Analytici Gartneru věří, že chování dodavatelů bude spadat do jedné z následujících tří kategorií: První kategorie se bude snažit zachovat svou stávající roli na trhu – tržní podíl, obrat, ziskové marže a velkou instalovanou základnu uživatelů. Druhá se bude snažit o evoluční změny – cílem bude narušit byznys první kategorie dodavatelů, ale zachovat si svou pozici. A konečně třetí kategorie se stane revolucionáři, kteří chtějí zásadně změnit trh – změnou obchodních modelů a novými přístupy k prodeji.
Změny na trhu samozřejmě súzce ouvisejí s nástupem nových technologií. V oblasti datových center existuje řada technologií s potenciálem zásadně změnit situaci – mimo jiné SDN (software-defined networking), SDS (software-defined storage), virtualizace síťových funkcí, využití procesorů s extrémně nízkým příkonem nebo výkonná integrovaná infrastruktura. Odběratelé přitom potřebují, aby se jejich datová centra vyvíjela - spolu s požadavky byznysu, tváří v tvář hrozbě outsourcingu. Dodavatel, který zatím jen brání své pozice, může v okamžiku, kdy změní strategii a nabídne výrazné změny, podle Gartneru výrazně získat. Může ovšem také dojít k zásadnímu boji na trhu s různými následky.
A u velkých odběratelů je tu podle Gartneru ještě další významný trend: Chtějí nakupovat přímo u ODM (original design manufacturer) a obejít tak OEM. Důležitější než logo na krabici (a slibované další služby) je pro ně finanční úspora při nákupu. V roce 2018 bude podle analytiků v oblasti x86 serverů činit podíl přímých prodejů ODM zákazníkům 16 % trhu.
Podle analytiků Gartneru lze očekávat několik různých scénářů vývoje situace. Prvním je napjatý mír, kdy si první dvě kategorie dodavatelů zachovávají dosavadní padesátiprocentní a vyšší hrubé marže na systémech pro ukládání dat, síťových prvcích a infrastrukturním softwaru pro datová centra. Část nové poptávky bude směřovat k novým dodavatelům, kteří nabídnou levnější řešení, ale ti stávající budou maximálně prodlužovat stávající stav.
Pokud se ale některých ze stávajících hráčů rozhodne změnit svou obrannou strategii na agresivní, může to znamenat výrazné změny trhu. Usoudí-li, že může výrazně více získat než ztratit, dojde pravděpodobně k cenové válce, z níž zřejmě budou těžit zákazníci – a s jistou pravděpodobností i ten, kdo z řad dodavatelů zaútočí jako první.
Pokud dojde k zásadní dominanci velkých poskytovatelů cloudových služeb, může to znamenat velkou potíž pro klasické dodavatele vybavení datových center. Lze sice namítnout, že i velcí cloudoví hráči potřebují příslušnou infrastrukturu, nicméně ti jsou vůči dodavatelům ve zcela odlišné pozici než menší uživatelé. Masivní využívání přístupů typu SaaS (software jako služba) tak může znamenat výraznou změnu nejen pro odběratele, ale i pro řadu dodavatelů klasických řešení.
Analytici Gartneru přitom upozorňují, že ačkoli nelze obecně tvrdit, že zpracování dat je v cloudu efektivnější než při využití klasických řešení, snaha o maximální využití volné kapacity s sebou může nést výrazně vyšší cenovou efektivitu v případě některých nabídek. Nehledě na to, že jakmile si uživatelé zvyknou na míru dostupnosti a škálovatelnosti cloudových řešení, už se v řadě případů nechtějí vracet zpět.
Analytici Gartneru rovněž upozorňují, že tradiční dodavatelé spravovaných služeb (MSP, managed service provider) a dodavatelé infrastruktury mají mnohdy problém nabídnout dostatečně lákavou altrenativu k řešením typu PaaS (platform as a service) od firem jako jsou Amazon, Google, IBM, Microsoft nebo Baidu. Je přitom třeba dodat, že služby některých z těchto poskytovatelů sice nemusí být vhodné pro tuzemské uživatele, resp. jejich využití s sebou může nést další komplikace, u jiných je tomu ale naopak.
Samostatnou kapitolou je pak podle Gartneru nacionalismus plynoucí z tzv. Snowdenova efektu: Odběratelé nabývají podezření, že velcí mezinárodní poskytovatelé nemusejí být tak důvěryhodní, jak se původně domnívali, a obrátí se směrem k lokálním produktům a lokálním poskytovatelům.
Jaké faktory nakonec převáží? Jaké budou kroky významných hráčů na trhu? To ukáže až čas. Určitě ale je vhodné vědět o technologiích i o dalších faktorech, které mají potenciál uvedené odvětví změnit. A připravit se na možné změny.
Jako datové centrum se - mnohdy bez ohledu na velikost - označuje prostor, v němž jsou umístěny centrální počítačové systémy organizace...