ČOI varuje před podezřelými e-shopy. Češi se podle její zprávy obracejí na Evropské spotřebitelské centrum třeba v případech, kdy si objednali zboží z e-shopu s evropskou doménou .cz, .de nebo .fr, ale přitom zboží nepřišlo nebo přišlo nekvalitní, a to z Číny. Takže bylo navíc nutné platit clo, s čímž spotřebitel nepočítal.
Podle ČOI se množí případy, kdy si lidé objednali zboží z e-shopu psaného se špatnou češtinou a s doménou .cz, a přitom se za ní ukrýval prodejce z Číny, který dodal jiný či nekvalitní výrobek, nebo nedodal nic. Spotřebitelé by si měli vždy zjistit, zda podnikatel na sebe uvádí řádný kontakt a informuje o právech spotřebitelů při nákupu online. Mohou se tak vyhnout podvodu.
Je to současně i rada pro podnikatele: Pokud chcete působit důvěryhodně, dejte si pozor na prohřešky, před kterými ČOI varuje. V některých případech se totiž netýkají jen nesolidních e-shopů.
„Když lidé chtějí problém řešit, mnohdy zjistí, že ani neví, komu peníze poslali. Když výrobek přijde, není přiložena faktura a na webových stránkách chybí jakýkoli identifikační údaj a kontakt, přestože to evropské předpisy vyžadují,“ upozorňuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR, které spotřebitelům bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu.
V rizikových e-shopech bývá podle ČOI v sekci „Kontakty“ pouze kontaktní formulář, ale na zaslané zprávy prodejce buď nereaguje, nebo nabízí zaslání jiného zboží, což je pro nespokojené zákazníky nepřijatelné.
„Na některých stránkách je také použit automatický překlad. A tak například soubory cookies jsou v upozornění na jejich používání webovou stránkou přeloženy jako ‚sušenky‘. To by spotřebitelé měli brát jako varovný signál a v takovém e-shopu nejlépe nenakupovat,“ uvádí Ondřej Tichota.
„Pokud spotřebitel platil kartou, jediným řešením, jak dostat peníze zpět, může být tzv. chargeback, tedy mezibankovní nástroj, díky němuž může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhnout zaplacenou částku zpět od banky obchodníka,“ říká Ondřej Tichota.
K použití chargebacku nejsou vydavatelé karet ze zákona povinni, ale mnozí ho pro své klienty rádi provedou. Pokud spotřebitel za zboží zaplatil bankovním převodem, služby zvané chargeback není možné využít.
Znaky nedůvěryhodného e-shopu podle ČOI jsou: Ne zcela profesionální design. Nikde není uvedeno, kdo je prodejce. Přijde-li nekvalitní či jiná než objednaná věc, není ji tedy kam vrátit. Chybí obchodní podmínky (či jsou zcela nedostačující) a informace o možnosti odstoupit od smlouvy do 14 dnů. Místo kontaktů je jen kontaktní formulář. „Strojová“ čeština – je vidět, že stránku překládal automat. To, že soubory cookies jsou zde uváděny jako „sušenky“, je jen jednou z řady možných chyb. Doména je často registrována v zahraničí (přestože může mít koncovku .cz).
V poslední době se prý objevují také názvy domén e-shopů, které nemusí vůbec souviset se zobrazeným sortimentem. Prodejce si lze prověřit díky návodu na www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.
V posledních měsících přibývá internetových stránek v sekci ‚Rizikové e-shopy‘ na webu České obchodní inspekce. Informace tohoto dozorového orgánu tedy lze využít při ověřování online prodejců před samotným nákupem.