Čím více hvězdiček, tím lepší hotel. Pravidlo, podle něhož by hvězdičky měly odrážet standard, který hotel nabízí, jako je například vybavení pokoje, nonstop recepce či doplňkové služby, je třeba brát s rezervou. Neexistuje totiž jednotná právní úprava pro udělování hvězdiček. Tím pádem nejsou stanovena objektivní kritéria, která by musela ubytovací zařízení splňovat a komfort poskytování služeb se tak může lišit. Upozorňuje na to organizace dTest.
V roce 2010 hotelové asociace EU založily Hotelstars Union (HSU). Jedná se o asociaci, která má v současnosti 17 členů včetně České republiky, která je jedním ze zakládajících členů. Díky ní vznikla oficiální jednotná klasifikace hotelů a penzionů. Pokud hotely nesou toto označení, jde o objektivní označení uznávané v rámci členských států HSU. „Tato klasifikace je v ČR pro ubytovací zařízení dobrovolná. Služba je navíc zpoplatněna a je časově omezená na 5 let, poté je potřebné opětovné přezkoumání. Pokud hotely toto označení mají, víte, co můžete očekávat za kvalitu,“ uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Pozitivní vliv má i podpora HSU Evropským parlamentem, Ministerstvem pro místní rozvoj a České centrály cestovního ruchu CzechTourism. Nicméně tato jednotná klasifikace není příliš oblíbená u středomořských destinací. Označení hotelu je tedy zcela na jejich vůli a kvalita ubytování může být v některých případech nadhodnocena.
Hotely mohou získat maximálně 5 hvězdiček – 5 kategorií kvality služeb. Jednotlivé kategorie jsou odstupňovány:
Občas můžeme narazit i na tzv. hotel superior. Tímto označením disponují hotely s obzvlášť kvalitními a nadstandartními službami. To znamená, že v rámci své kategorie nabízejí služby nad rámec a opravdu mají snahu zajistit co nejlepší pohodlí v nejvyšší možné kvalitě.
„Je dobré mít na paměti, že jednotlivá kritéria se mohou napříč destinacemi lišit. Počet hvězdiček je tak dobrým ukazatelem mezi hotely v dané destinaci. Nemůžeme se ale spoléhat jen na počet hvězdiček. Jejich používání je pouze orientační,“ upozorňuje Eduarda Hekšová a dodává, že při výběru hotelu je dobré se také zaměřit na fotografie, popis ubytování, služby, které poskytují, nebo recenze hostů. Občas se můžeme setkat s označováním hotelů pomocí delfínů, velbloudů, slonů či jiných symbolů, to však nemá nic společného s oficiální klasifikací a jedná se pouze o marketing obchodníka.