O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Co dělat, když se ve schránce objeví neobjednaná zásilka

V poslední době bohužel není výjimkou, že lidé obdrží zásilku od společnosti, od níž si nic neobjednali a se kterou třeba nikdy nebyli v kontaktu Jak v takové situaci postupovat? Musí spotřebitelé informovat obchodníka, zásilku vrátit, nebo existuje povinnost ji uhradit? Organizace dTest radí - a informace o vhodném postupu se budou hodit nejen spotřebitelům, ale i firmám.

Podnikatel je oprávněn spotřebiteli zasílat plnění jen v případě, že si to spotřebitel přeje. Tuto vůli často projeví například objednávkou daného zboží, kdy je obchodník povinen objednané zboží dodat. Pokud si však spotřebitel nic neobjednal, může být takové zasílání posuzováno jako o agresivní obchodní praktika, kterou mohou dozorové orgány sankcionovat. Co má tedy spotřebitel dělat v případě, že mu balík od neznámé společnosti dojde? „Spotřebitel na své náklady nemusí nic vracet. Dokonce není ani nutné společnost o doručení neobjednané zásilky informovat,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Pokud by společnost po spotřebiteli požadovala zaplacení ceny balíku, musela by prokázat, že byla učiněna objednávka. Pokud si je tedy spotřebitel jistý, že si od dané společnosti nic neobjednal, není za zásilku povinen platit ani ji případně vracet na své náklady.

Jak se bránit neobjednanému plnění?

Přestože v minulosti bylo neobjednané plnění od společností častější, objevují se stále nové společnosti, které tuto praktiku využívají. „V poslední době se na nás spotřebitelé obrací zejména se stížnostmi na polskou společnost Stander Sp. z.o.o., na kterou jen během letošního roku evidujeme stovky stížností,“ upozorňuje Hekšová.

Často není známo, odkud společnost osobní údaje spotřebitele získala, pokud s ní dříve nebyl v kontaktu. Platí však, že podnikatel není oprávněn zpracovávat osobní údaje spotřebitelů bez jejich souhlasu, jestliže k tomu není jiný právní důvod. Pokud tento zákonný důvod není dán, může spotřebitel dle obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) požádat o výmaz svých osobních údajů z databáze podnikatele. Ten je povinen mu vyhovět bez zbytečného odkladu, přičemž tak musí učinit nejpozději do jednoho měsíce od podání žádosti a zároveň jej o tom musí vyrozumět. „Pokud tedy spotřebitel nechce, aby jej společnost nadále kontaktovala a zasílala balíky, doporučujeme, aby podal písemnou žádost (nejlépe doporučeně a s dodejkou) o odstranění osobních údajů z databáze podnikatele,“ doporučuje Hekšová.

Po odstranění osobních údajů již nemá podnikatel spotřebitele jak dohledat a nemůže tak ani zasílat neobjednané plnění. Pokud by společnost doručovala neobjednané zásilky i nadále, spotřebitel by se mohl oprávněně domnívat, že podnikatel jeho osobní údaje neodstranil. Zároveň se může stát, že spotřebitel není o vymazání osobních údajů podnikatelem vyrozuměn. V obou případech je možné podat stížnost k prošetření Úřadu pro ochranu osobních údajů. „Pokud by si spotřebitel s neobjednaným plněním nevěděl rady, může se obrátit na naši bezplatnou telefonickou poradnu na čísle 299 149 009, nebo na službu VašeStížnosti.cz,“ uzavírá Eduarda Hekšová.


(10. 10. 2022 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(6685)