Pokud se podíváme zpět v čase, počáteční šok a pracovní paralýzu z covidu vystřídal tlak na to, aby se všechno stihlo dle zadaných termínů. Velký vliv na práci účetních měla „náhodně“ vydávaná státní nařízení. Ta se stala nejen pro ně ale i pro většinu obyvatel České republiky „noční můrou“, protože nevěděli, co bude platit následující týden nebo za měsíc. Minulý rok, kdy došlo k posunutí odevzdání daňových přiznání, byla tato možnost přijata účetními s jistou úlevou. Toho chaosu bylo v té době více než dost.
Letošní rok už tomu tak nebylo a posunutí o jeden měsíc, nikoho nevytrhlo. Pracovní doba na úřadech se totiž ani na konci dubna nevrátila do svých obvyklých kolejí a ani po roce se komunikace s úřady příliš nezměnila/nedigitalizovala. Vypadá to, že za pár měsíců se zase vše vrátí do svých zaběhlých kolejí v podobě formulářů a originálních dokumentů ve fyzické podobě.
„Snažila jsem se od počátku pandemie sledovat všechny změny, které se týkaly daní, účetnictví a podpory podnikatelů, být nápomocná svým klientům radou nebo alespoň navigovat, kam se mají obrátit, ale některé informace byly velmi nejasné, čímž jsme se i my dostali do skluzu. To byla nepříjemná zkušenost, kterou nám minulý rok nadělil,“ říká Dana Kryštofová, členka Výboru KCÚ.
Největší překážky z posledních měsíců byly pro všechny nejen pro účetní stejné: sociální izolace, díky zavřeným školám domácí výuka a každodenní změny spojené s nedostatečnými a nesrozumitelnými informace ke COVID podporám a opatřením.
Uplynulý rok však přinesl i něco pozitivního: větší digitalizaci v pracovním procesu, možnost pracovat a vzdělávat se odkudkoliv, což ušetřilo čas i peníze. Také klienti účetních se stali chápavějšími, protože nebylo mnoho osob, které se v posledních měsících ve vládních nařízeních orientovalo. I když někteří účetní podávali za své klienty žádosti o dotace z COVID programů, k větším nesrovnalostem a k jejich vrácení v zásadě zatím nedošlo a pokud snad ano, tak jen díky tomu, že si klienti podali nároky o dotace sami.
Jako pozitivní se také ukázalo, že obavy o ztrátu práce v této profesi jsou i po roce v zásadě minimální, protože fungování online a sdílení dokumentů na cloudu se stává pro účetní již ve většině případů samozřejmé. Právě tento fakt si mnoho z nich uvědomilo až v posledních měsících. Kdyby byli minulý rok při přechodu na online nástroje rychlejší, zažili by pravděpodobně méně stresu.
Co přinesou následující měsíce v zásadě nikdo neví, všichni však doufáme, že se situace během léta stabilizuje a my všichni začneme zase „normálně“ pracovat.
Tento text pro čtenáře OnBusiness připravila Komora certifikovaných účetních (KCÚ).