O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Co COVID změnil pro účetní během posledního roku

Pokud se podíváme zpět v čase, počáteční šok a pracovní paralýzu z covidu vystřídal tlak na to, aby se všechno stihlo dle zadaných termínů. Velký vliv na práci účetních měla „náhodně“ vydávaná státní nařízení. Ta se stala nejen pro ně ale i pro většinu obyvatel České republiky „noční můrou“, protože nevěděli, co bude platit následující týden nebo za měsíc. Minulý rok, kdy došlo k posunutí odevzdání daňových přiznání, byla tato možnost přijata účetními s jistou úlevou. Toho chaosu bylo v té době více než dost.

Letošní rok už tomu tak nebylo a posunutí o jeden měsíc, nikoho nevytrhlo. Pracovní doba na úřadech se totiž ani na konci dubna nevrátila do svých obvyklých kolejí a ani po roce se komunikace s úřady příliš nezměnila/nedigitalizovala. Vypadá to, že za pár měsíců se zase vše vrátí do svých zaběhlých kolejí v podobě formulářů a originálních dokumentů ve fyzické podobě.

„Snažila jsem se od počátku pandemie sledovat všechny změny, které se týkaly daní, účetnictví a podpory podnikatelů, být nápomocná svým klientům radou nebo alespoň navigovat, kam se mají obrátit, ale některé informace byly velmi nejasné, čímž jsme se i my dostali do skluzu. To byla nepříjemná zkušenost, kterou nám minulý rok nadělil,“ říká Dana Kryštofová, členka Výboru KCÚ.

Největší překážky z posledních měsíců byly pro všechny nejen pro účetní stejné: sociální izolace, díky zavřeným školám domácí výuka a každodenní změny spojené s nedostatečnými a nesrozumitelnými informace ke COVID podporám a opatřením.

Uplynulý rok však přinesl i něco pozitivního: větší digitalizaci v pracovním procesu, možnost pracovat a vzdělávat se odkudkoliv, což ušetřilo čas i peníze. Také klienti účetních se stali chápavějšími, protože nebylo mnoho osob, které se v posledních měsících ve vládních nařízeních orientovalo. I když někteří účetní podávali za své klienty žádosti o dotace z COVID programů, k větším nesrovnalostem a k jejich vrácení v zásadě zatím nedošlo a pokud snad ano, tak jen díky tomu, že si klienti podali nároky o dotace sami.

Jako pozitivní se také ukázalo, že obavy o ztrátu práce v této profesi jsou i po roce v zásadě minimální, protože fungování online a sdílení dokumentů na cloudu se stává pro účetní již ve většině případů samozřejmé. Právě tento fakt si mnoho z nich uvědomilo až v posledních měsících. Kdyby byli minulý rok při přechodu na online nástroje rychlejší, zažili by pravděpodobně méně stresu.

Co přinesou následující měsíce v zásadě nikdo neví, všichni však doufáme, že se situace během léta stabilizuje a my všichni začneme zase „normálně“ pracovat.

Tento text pro čtenáře OnBusiness připravila Komora certifikovaných účetních (KCÚ).


(9. 7. 2021 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(6015)