Letos v květnu konečně došlo k prvnímu letu čínského dopravního letounu C919 společnosti Comac a kromě samotného vstupu Číny mezi významné hráče na trhu dopravních letounů není bez zajímavosti ani fakt, že při výrobě byly v nezanedbatelné míře využity technologie 3D tisku. Podívejme se na detaily.
Analytici společnosti IDC upozornili, že přibližně 60 % všech dílů letounu bylo vyrobeno v Číně, nicméně kritické součásti pocházejí od významných zahraničních firem, jako jsou CFM International, Liebher-Aerospace, FACC nebo Honeywell. Cílem je ovšem během následujících let dosáhnout podílu čínských součástí až 90 % a od roku 2025 používat i letecké motory vyrobené v říši středu.
Analytici IDC také upozornili, že v letadle byla použita řada dílů z titanu, které byly vytištěny technologií 3D tisku a které významně snižují celkovou hmotnost letounu a zvyšují jeho bezpečnost. Konkrétně má jít o součásti kabinových dveří a strukturální části přívodů ventilátorů. Do budoucna se ale obecně počítá s výrazně vyšším počtem takto vyrobených dílů, a to, pochopitelně, nejen v Číně. Například firma Norsk Titanium je prvním výrobcem s certifikovanými (FAA) 3D tištěnými strukturálními titanovými díly pro letouny Boeing Dreamliner.
Zajímavostí je také fakt, že 3D tisk dílů pro C919 byl v Číně realizován na importovaných 3D tiskárnách - a to z důvodu ověřené kvality a spolehlivosti. Z rozvoje pokročilých produkčních kapacit má do budoucna těžit nejen Comac, výrobce C919, ale i konkurence. V Číně už vyrábí své letouny Airbus a chystá se k tomu i Boeing.
Krásné léto, ať už pojedete či poletíte čímkoli a kamkoli,
vám za OnBusiness přeje
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz