Chytré telefony a tablety, jak všichni víme, nejsou jen na telefonování, hraní a prohlížení webu v místech, kam s sebou PC nenosíme. Tato zařízení se stala našimi běžnými společníky – i běžnými společníky našich klientů. To s sebou nese nové zásadní příležitosti pro rozvoj stávajícího podnikání nebo pro vznik podnikání zcela nového. Jaké jsou aktuální trendy a nové příležitosti?
Nový mobilní software i hardware přinášejí nové příležitosti. Foto: LenovoMobilní technologie již dnes naprosto zásadně mění způsob, jakým pracujeme, nakupujeme i využíváme svůj volný čas. Uveďme jen několik odhadů pro nejbližší budoucnost: V roce 2017 budou podle analytiků Gartneru spotřebitelé v USA polovinu útrat za digitální komerci činit mobilně. A na konci roku 2016 budou více než 2 miliardy při nákupech on-line realizovány prostřednictvím již zmíněných mobilních digitálních asistentů.
Jen o několik let dále, v roce 2020, bude podle IDC v USA 72,3 % všech zaměstnanců mobilních, schopných interakce s digitálními informacemi odkudkoli. Jejich produktivitu podpoří inovace jako biometrické čtečky, hlasové ovládání, NFC nebo rozšířená realita. Zásadně vzroste mobilita v odvětvích, jako je výroba, stavebnictví, retail a zdravotní péče. Vývoj směřující stejným směrem lze přitom pochopitelně očekávat i v ČR.
A jestliže v roce 2019 bude cenový rozdíl mezi zařízením pouze s Wi-Fi a těmi schopnými připojení do mobilní sítě menší než 10%, nebo, chcete-li, cca 500 Kč (podle analytiků Gartneru) a klesat bude i cena mobilních datových služeb, lze čekat, že bude stále více lidí připojeno skutečně kdykoli a kdekoli.
Jak se těchto a dalších příležitostí chopit? Podle analytiků IDC je pro dosažení úspěchu klíčové především mít nejen mobilní strategii pro správu a zabezpečení mobilních zařízení, ale také pro využití potenciálu mobilních technologií k zásadnímu zlepšení způsobu, jakým je provozován byznys. Taková strategie přitom může vzniknout jen ve spolupráci IT a obchodních složek firem, protože každá z těchto složek má know-how v jedné z částí výsledné mozaiky.
Dnešní oddělení informačních technologií, nebo alespoň jejich vybraní zaměstnanci, mají zpravidla slušný přehled o tom, jak se mobilní řešení vyvíjejí – jaké jsou trendy jak v oblasti koncových zařízení, tak odpovídající firemní infrastruktury. Snáze tak odhadnou budoucí trendy, na které se organizace, chtějí-li být úspěšné, musejí s dostatečným předstihem připravit.
Pokud například máme jasnou představu o tom, jak se za poslední rok či dva změnil výkon mobilních zařízení – a jak se mění jejich komunikační schopnosti, především pokud jde o rychlost datového připojení, je možno snáze identifikovat nové příležitosti, protože je nyní možné na těchto zařízeních snadno provozovat aplikace a přistupovat ke vzdáleným zdrojům dat, kde to ještě nedávno nebylo možné. A to platí jak z hlediska příležitostí, které plynou z používání mobilních zařízení vlastními zaměstnanci, tak z jejich využívání partnery a zákazníky.
A jaké jsou horké novinky? V letošním roce třeba přišla Windows 10 - operační systém zamýšlený pro všechna zařízení – tedy jak PC, tak chytré telefony nebo tablety. Díky Microsoft Continuum docking station je přitom u výkonnějších mobilních telefonů s Windows 10 Mobile možné připojit tato zařízení k monitoru a klávesnici a využívat je jako počítač.
Další významnou inovací na poli koncových zařízení je letos iPad Pro s 12,9“ displejem, který má ambice nahradit notebook. A to přesto, že pracuje s operačním systémem iOS, tedy nikoli desktopovým. Nicméně jeho výkon a velikost, stejně jako nabízené aplikace, zřejmě budou pro řadu uživatelů naprosto dostačující.
Důležitý je i razantní nástup mobilních digitálních asistentů Siri, Cortana a Google Now, které podle analytiků Gartneru již v blízké budoucnosti výrazně promluví do způsobu, jakým vaši klienti nakupují zboží a služby. Jestliže dnes za nás při nákupu z chytrého mobilu zpravidla jen vyplňují otravné formuláře, do budoucna lze očekávat i rešerše nabídek i hodnocení produktů a doporučování vhodné služby či zboží k nákupu. Z hlediska příležitostí pro byznys pak bude zjevně nutno optimalizovat svou nabídku i s ohledem na tyto asistenty.
A připomeňme i rostoucí popularitu mobilních plateb. I zde analytuci očekávají pro příští leta výrazný růst objemů transakcí.
O IT odděleních tedy již byla řeč, obchodní složky firem pak mají samozřejmě především přehled o možnostech dalšího rozvoje produktového portfolia firem – a s ohledem na core business firmy pak musejí hledat synergie, které se ve spojení tohoto rozvoje a rozvoje mobilních technologií nabízejí.
Zřejmé přínosy se nabízejí v oblasti prodeje koncovým uživatelům a komunikace s nimi. Zřejmé jsou i možnosti optimalizace třeba v oblasti logistiky, kde lze sledovat jednotlivé vozy i zásilky, stav skladů apod. z jakéhokoli místa a ihned reagovat. A pak jsou tu zcela revoluční principy proměny – třeba AirBnB pro nabídku ubytování mezi lidmi nebo Uber pro sdílení automobilů a alternativní taxi službu.
Analytici občas rádi připomínají, že takovou „revolucí“ projde v bližší či nepatrně vzdálenější budoucnosti řada odvětví, ale využití příležitostí mobilních technologií je vhodné i při evolučním postupu vývoje. Pro mnoho zaměstnanců například dává smysl být mobilními – a nejde jen o obchodníky v terénu, ale třeba i o vedoucí pracovníky na stavbách, kterým pomáhá vzdálený přístup k dokumentům týkajícím se staveb, lékaře, kteří mají při vizitě k dispozici veškerá data pacientů i další zdroje zdravotních informací, prodejce nejrůznějších služeb a produktů apod.
Diskutujte o profesionálních mobilních řešeních s odborníky na diskusním fóru Bizio - Mobilní technologie.
Mobilní zařízení, především chytré telefony, ale v mnoha případech i tablety a další produkty, se již stala běžnou součástí našich...