Přestože je Česko zemí, která přeje internetovým nákupům nebo bezkontaktním platebním kartám, Čechům se při nákupech do používání nových technologií moc nechce. Samoobslužné kiosky nebo skenování zboží dosud využilo pouze 20 % z nich. Pomalu si lidé zvykají i na mobilní aplikace, které využívají například pro sledování nabídek a slevových akcí nebo k uchování věrnostních kartiček. Upozorňuje na to společnost Acomware.
Samoobslužné kiosky, skenování zboží nebo QR kódů – technologické novinky, které postupně pronikají do českých obchodů –, zatím narážejí na neznalost a nezájem ze strany nakupujících. „Tyto technologie nezná ani polovina tuzemské populace a reálně je při nákupu využívá dokonce pouze každý čtvrtý Čech,“ vysvětluje David Vurma z konzultační společnosti Acomware. Dokazuje to podle něj výzkum, který pro společnost provedla výzkumná agentura Ipsos.
Z dat dále vyplývá, že nejvíce Čechů zná skenování QR kódu nebo zboží v obchodě. Obě technologie jsou známé pro 40 % lidí, reálnou zkušenost s jejich využitím má asi pětina dotázaných. „Je překvapivé, že v roce 2018 ví o možnosti využití QR kódu jen polovina internetové populace. Nižší míra skutečného využívání QR kódů může souviset s nutností instalace aplikace pro tento účel,“ vysvětluje Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze. Budoucnost QR kódů přitom ohrožuje mnohem progresivnější technologie NFC.
V praxi lidé nejvíce využívají technologie spojené s mobilními telefony. „Mobilní aplikaci některého z prodejců už vyzkoušel každý čtvrtý Čech, stejné je to s aplikacemi pro uchovávání věrnostních kartiček. Naopak třeba nákupní seznam si do mobilu někdy zapsalo pouze 14 % Čechů,“ doplňuje Vurma. U některých technologií pro podporu prodeje se naopak ukazuje, že je lidé zatím neznají, případně je neměli možnost využít. „Výmluvné jsou v tomto směru například chytré hodinky nebo rozšířená realita, s nimiž mají zkušenost maximálně 3 lidé ze 100,“ doplňuje Stříteský.
Vztah k novým technologiím se mění s věkem. Technologie, jež úzce souvisejí s využitím mobilního telefonu nebo internetu, jako jsou mobilní aplikace, notifikace, chatboti nebo virtuální realita, zná v kategorii 15–24 let oproti celorepublikovému průměru až dvojnásobek nakupujících. Naopak v kategorii 55+ znalost těchto technologií často klesá na polovinu. „Rozšíření uvedených technologií do budoucna poroste. Data přesto ukazují, že z pohledu prodejců je dobré být při jejich zavádění obezřetný. Ne každou technologii je nezbytné integrovat, vždy je třeba vzít v potaz, co je užitečné pro mou skupinu zákazníků,“ doplňuje Vurma.
A zde jsou podrobné výsledky výzkumu: