Chytré mobilní telefony, tablety, hodinky... Některé z těchto přístrojů považujeme v dnešní době za nezbytné, u některých třeba ještě váháme. Rozhodně ale stojí za to zamyslet se nad tím, jaké příležitosti s sebou jejich existence nese.
A tady stojí za to znát některá čísla. Tak třeba v loňském roce podle analytiků Gartneru překonaly prodeje smartphonů koncovým uživatelům poprvé hranici miliardy přístrojů, když dosáhly 1,24 miliardy prodaných kusů (969 milionů v roce 2013). V čele prodejů je s téměř čtvrtinovým tržním podílem společnost Samsung (v roce 2013 měla 30,9% podíl) následovaná firmou Apple s 15,4% podílem (15,5 % v roce 2013), Lenovem s 6,5 % (5,9 %) a Huawei 5,5 % (4,8 %).
Více než miliarda dodaných chytrých telefonů používala v loňském roce některou z verzí operačního systému Android, 191,4 milionu pak iOS, 35 milionů Windows a necelých 8 milionů BlackBerry. Dodejme, že prodejům smartphonů výrazně pomohly levné chytré telefony s Androidem, díky nimž se právě daří snižovat tržní podíl klasických mobilních telefonů.
V uplynulém roce pak činily chytré telefony podle IDC 73,4 % všech prodaných „chytrých koncových zařízení“ schopných připojení k internetu, PC patřilo 16,8 % a tabletům 12,5 %. Do roku 2019 by se pak situace měla ještě posunout ve prospěch smartphonů - podle stejných analytiků by měly tržní podíly (v počtu kusů) činit 77,8 % pro smartphony, 11,6 % pro PC a 10,7 % pro tablety. Tržní podíl takzvaných nositelných zařízení by měl být zatím zanedbatelný. Jen pro představu: IDC odhaduje pro letošní rok velikost tohoto trhu na 25,7 milionu kusů.
A pokud jde o ony příležitosti, které chytrá zařízení nabízejí? Ne, samozřejmě nejde jen o příležitost spočívající v jejich prodeji - a v prodeji odpovídajících doplňků, služeb nebo aplikací. Věnujeme se jim v našem aktuálním speciálu zde...
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz