Schopnost porozumět zákazníkům a cílit jim reklamu na tělo může být tím, co rozhoduje o úspěchu obchodu. Jednou ze slabin kamenných obchodů proti e-shopům je fakt, že o svých zákaznících neumí získat tolik informací. Chytré kamery Mobotix od Konica Minolta však tuto konkurenční nevýhodu mažou.
„Kamerové systémy umí lokalizovat místa, kde se zákazníci v obchodě nejvíce zdržují, či určit nejvytíženější denní dobu. Dokážou také rozlišit zákazníky podle pohlaví a věkových skupin. Všechna tato data umožňují obchodům například lépe řídit marketing nebo optimalizovat rozložení zboží. Tím dosáhnou vyšší spokojenosti zákazníků, kteří se budou častěji vracet,“ vysvětlil Michal Šotek, vedoucí divize Video Solution Services Konica Minolta Business Solutions Czech, s tím, že vyhodnocování pohybu zákazníků po obchodě funguje na principu vytváření tzv. heatmap a díky funkci termovize, kterou Konica Minolta kamery Mobotix vybavila.
Chytrá kamera, která sleduje pokladnu, může rovněž ušetřit i spoustu peněz. Například v sousedním Německu se podle studie EHI Retail Institute ztratí ročně 4 miliardy EUR v inventárních rozdílech v maloobchodu. Propojení kamery a pokladního systému umožňuje rychlou kontrolu při rozporu vrácení správné částky nebo odhalit tzv. neplatné příjmy, kdy je pokladna otevřena bez prodeje. Snímky je přitom možné vyhledávat i podle hodnoty, položky nebo způsobu platby.
Kamery vybavené umělou inteligencí rovněž dokážou vyhodnotit náladu zákazníků z výrazu jejich obličeje a pomoci tak se zvýšení kvality služeb. Je to vhodné řešení pro banky, obchody či restaurace, které mohou díky technologii od Konica Minolta on-line vyhodnocovat spokojenost zákazníků.
„Stejně jako knihy přání a stížností mohou časem skončit i internetové stránky s recenzemi zákazníků. V ideálním případě lidé nebudou muset nikam psát svoje dojmy z prodeje a firmy nebudou muset utrácet za jejich zpětnou analýzu. Spokojenost zákazníků, stejně jako věk či pohlaví, vyhodnotí v reálném čase přímo na prodejním místě umělá inteligence,“ popsal M. Šotek, a dodal: „Naši programátoři navíc vyvinuli vlastní software určený pro další rozvoj celého řešení. Takzvané strojové učení je s jeho pomocí výrazně jednodušší. Sami naši zákazníci tak dokážou umělou inteligenci ,učit‘ a přizpůsobit ji svým požadavkům.“
Kamery Mobotix se v neposlední řadě osvědčily i v covidové době při dodržování omezení počtu zákazníků. Zvládnou totiž v reálném čase monitorovat počty odchozích a příchozích a porovnávat je s povoleným limitem.
(Partnerský příspěvek)