Ukazuje se, že stále více firem na českém trhu naráží ve svém odvětví na hranice růstu. Chtějí-li dále růst, musí se poohlížet v jiných oborech. Zejména společnostem, které mají rozsáhlé portfolio maloobchodních zákazníků, se přímo nabízí myšlenka, zda by pro své zákazníky nemohly dělat i něco jiného, nabídnout jim více či méně související výrobek nebo službu. A praxe?
Podle průzkumu, který provedla poradenská společnost PwC Česká republika mezi generálními řediteli významných firem působících na českém trhu, čtvrtina (24 %) letos hodlá do nového odvětví vstoupit, nebo do něj právě vstupuje.
Příležitosti na trhu nalezly ale i specializované výrobní podniky, které mají volné produkční kapacity. Místo toho, aby prodaly volné haly nebo stroje, pro které nemají využití v rámci svého výrobního programu, zjistily, že své zkušenosti zdroje mohou uplatnit v příbuzném, ale třeba i úplně odlišném odvětví ekonomiky.
"Maloobchodní řetězce prodávající půjčky, zájezdy nebo telefonní volání. Sázkové terminály přijímající nejen tipy na šťastná čísla, ale umožňující platby za elektřinu, telefon nebo třeba koupi lístku na koncert. To je ale teprve začátek. Společnosti se snaží maximálně vytěžit své kapacity a zároveň rozložit riziko svého podnikání pro případ, že by některý segment začal stagnovat. Podíváme-li se na firmy v rukou českých podnikatelů, z nichž letos chystá vstup do nového odvětví dokonce třetina," říká Jiří Moser, řídící partner PwC Česká republika.
Dvě pětiny oslovených firem plánuje vstoupit do nového odvětví s inovací či odlišným model oproti firmám, které v odvětví již působí. Zejména v oblasti maloobchodních služeb to byly moderní informační a komunikační technologie, které firmám umožnily vstup do nové oblasti podnikání. Není to ale jen maloobchod, celkem 90 % firem napříč odvětvími, které vstupují do nového oboru podnikání, zmínilo, že jim byl tento vstup umožněn právě díky některé z moderních technologií.
„Mobilní a vysokorychlostní internet a technologie, které umožňují firmám získávat a analyzovat poměrně detailní informace o jejich zákaznících a následně na jejich základě vytvářet cílené nabídky. To jsou moderní technologie, které firmám nejčastěji umožňují vstup do nových odvětví. Chtějí-li z nich vytěžit maximum, musí se přizpůsobit chování svých zákazníků, pro které se tyto technologie staly součástí jejich života. To vyžaduje i významnou změnu firemní kultury,“ upozorňuje Jiří Moser.