O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Cestování láká, roste počet firem, které v této oblasti působí

Cestovní ruch si za poslední dva roky prošel kvůli pandemii koronaviru náročným obdobím spojeným s poklesem tržeb způsobeným omezením jejich činnosti. Podle nadnárodního leadera v analýze obchodních dat Dun & Bradstreet to však v počtu subjektů, které podnikají v tomto sektoru, velké zemětřesení nezpůsobilo. Jejich počet je srovnatelný s předcházejícími roky, dokonce o něco vyšší. Výraznější rozdíly lze ale sledovat mezi jednotlivými segmenty činností.

Zatímco v roce 2017 v České republice působilo přes 12 000 fyzických a právnických osob, které podnikají v oblasti cestovních agentur, cestovních kanceláří, průvodcovských služeb a v oblasti ostatních rezervačních a souvisejících činností, aktuálně je jejich počet o více než tisícovku vyšší. Pandemii navzdory. Podle nejnovější analýzy poradenské společnosti Dun & Bradstreet na našem trhu působí celkem 13 193 subjektů – 2 847 společností s ručením omezeným a akciových společností a 10 346 fyzických osob. Jedná se o historicky nejvyšší počet, nicméně v případě fyzických osob zhruba polovina z nich podnikatelské aktivity nevykonává. Přesto lze ve vývoji podnikatelské základny sledovat zajímavé trendy: jak v případě právnických, tak i fyzických osob ve srovnání s předkrizovým obdobím vzniká podstatně méně nových firem.

Zatímco v letech 2014 až 2019 bylo, v případě právnických osob, každý rok založeno více než 100 nových společností, v letech 2020 až 2021 jen zhruba polovina. Podobný vývoj vykázala i podnikatelská základna osob samostatně výdělečně činných. „S ohledem na fakt, že na trhu nedošlo k úbytku podnikatelských entit, lze usuzovat, že pandemie nejvíc zasáhla jejich finanční situaci a nikoliv existenční,“ uvedla analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.

Dále dodala: „Specifickým vývojem si ale v posledních dvou letech prošly firmy, které se zaměřovaly na průvodcovské služby. Zatímco ostatní segmenty podnikání v cestovním ruchu vykazovaly mírný růst nebo stagnaci, v případě průvodcovské činnosti je zřetelný propad celkového počtu subjektů. V případě právnických osob v roce 2020 působilo na trhu 44 firem, aktuálně to je jen 20, u fyzických osob se jejich počet snížil z 1 634 na 1 462.“

Podnikatelskou základnu mezi společnostmi s ručením omezeným a akciovými společnostmi tvoří se 49 % cestovní agentury, 27 % cestovní agentury a cestovní kanceláře a 24 % cestovní kanceláře.

Odlišné rozložení vykazuji i fyzické osoby – podnikatelé. Mezi OSVČ mají největší zastoupení cestovní agentury (67 %), průvodci (14 %), cestovní agentury a cestovní kanceláře (11 %) a cestovní kanceláře (6 %).


(15. 9. 2022 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Cestování
Nás taky cestování láká, ale rozhodně ne přes žádnou cestovku nebo nějakou firmu :-) . Kempy si hledáme sami, protože jinak bychom za dovolenou platili zbytečně hodně peněz. Ono se to nezdá, ale i kdy...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(6649)