O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

České firmy: Chceme expandovat do zahraničí, máme málo lidí

Ekonomice se daří a společně s ní si věří i firmy. Jejich majitelé plánují pro příští rok výrazně růst, a to i mimo domácí trh. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti EY mezi českými a světovými podnikateli.

V České republice odpovídali účastníci předchozích ročníků soutěže EY Podnikatel roku, která v září zahájila 18. ročník. Domácí podnikatelé svého cíle chtějí dosáhnout zejména organicky (66 %) nebo expanzí na nové trhy (40 %), pro třetinu firem jsou klíčové investice do inovací a vývoje (34 %). Firmy ale nečekají, že robotizace a nové technologie sníží počet zaměstnanců. Naopak osm z deseti firem plánuje v příštím roce nabírat nové pracovníky. Spíš než v silné koruně vidí hlavní překážky pro růst v nedostatku kvalifikovaných pracovních sil.

Zvyšování efektivity pomocí digitalizace, rostoucí míra robotizace a automatizace, investování do vlastního výzkumu a vývoje ale i nabíraní nových zaměstnanců – to vše jsou trendy, které budou v příštím roce ovlivňovat české firmy a pomáhat jim v dalším růstu. Domácí podnikatelé se propadu, ekonomických výkyvů, politické nestability anebo silnější koruny nebojí.

Naopak, jejich plány jsou poměrně smělé. Nejvíce českých (36 %), respektive světových podnikatelů (34 %) plánuje pro své firmy na rok 2018 růst o 5-10 %. Růst nad 20 % očekává dokonce 13 % dotázaných českých i světových podnikatelů.

Rychlého a trvalého růstu chtějí české firmy dosáhnout organicky ve svém současném odvětví, vstupem na nové trhy, konsolidací aktivit nebo vstupem do nových odvětví podnikání. Seznamu způsobů, jakým dosáhnout růstu, vévodí v případě světových podnikatelů expanze na nové trhy, růst v rámci další podnikatelské činnosti a zvyšováním tržního podílu.

Nedostatek pracovních sil

„I když si podnikatelé rizika a případný propad příjmů v současné době tolik nepřipouští, účastníci předchozích ročníku soutěže EY Podnikatel roku varují, že ohrozit je může především nedostatek pracovních sil. Stále více českých firem se již dnes potýká s problémem, jak udržet stávající zaměstnance a kde hledat nové talenty. Bude velkou výzvou nejen pro samotné podnikatele ale i pro novu vládu připravit podmínky, které podnikatelům zajistí dostatečný přísun nových zaměstnanců,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy.

Za největší problém a výzvu do budoucna považují majitelé českých firem nedostatek kvalitních lidí, překážku pro další růst v něm vidí až dvě třetiny firem. Další rizika pro dosažení vlastních plánů pak české firmy vidí v navýšení výrobních nákladů (22 %) a případné snížení poptávky (22 %). U jejich kolegů ve světě pak mezi největší rizika patří sílící konkurence (20 %), geopolitická nestabilita (17 %) a regulatorní omezení (12 %).

V mezinárodním měřítku inovátoři

Vedle kvalifikované síly je pro budoucí růst českých firem nezbytné inovovat a modernizovat. V této oblasti jsou české firmy nadprůměrně inovativní. Třetina českých firem plánuje v příštím roce investovat do inovací, nových technologií a vlastního výzkumu a vývoje. Ve světě pak je to pětina firem, převažuje zde spíše trend investovat do lidského kapitálu – vlastních zaměstnanců. Čtvrtina globálních podnikatelů vnímá investice do vlastních zaměstnanců, jejich kreativity a experimentálních projektů jako primární způsob pro inovace.

Co by české podnikatele přimělo během následujícího roku ještě více investovat do inovací? Především požadavky zákazníků (62 %), snaha o zvýšení ziskovosti (34 %) a další růst ceny práce (30 %). Naproti tomu, ve světě je hlavní hnací sílou investic do inovací konkurence (19 %) a zvýšení zisku (19 %), následovanou cenovou dostupností nových technologií (17 %).

„Doposud byly české firmy při investování do nových technologií spíše opatrné. Naráží ale na limity organického růstu. Inovace, investice do moderních technologií nebo vlastní výzkum se ukazují jako nezbytné pro další rozvoj firem. Inovace totiž pomáhají zvýšit konkurenceschopnost. Díky digitálním řešením a automatizaci mohou firmy zlepšit efektivitu výroby i produktivitu, prorazit na dalších trzích a výrazně tak v dnešní pozitivní ekonomické situaci podpořit své růstové ambice,“ vysvětluje Petr Knap, vedoucí partner podnikového poradenství společnosti EY v ČR a ve střední a jihovýchodní Evropě.

Robotizace výrobního procesu

Nasazování nových výrobních technologií nebo robotizace firem ale nemá podle podnikatelů mít negativní dopad na zaměstnance. Tvrdí to sedm z deseti českých i světových podnikatelů.

„Zvýšená produktivita práce díky inovacím povede ke zvýšení samotné produkční kapacity firem. To s sebou ale naopak nese potřebu vytvářet nová pracovní místa, i když s rozdílnější strukturou, než je tomu dnes. Stačí se podívat do sousedního Německa. Tamní ekonomika má vysokou míru robotizace a přitom nízkou míru nezaměstnanosti,“ uzavírá Knap.

Dalším důvodem, proč by se čeští zaměstnanci neměli cítit v ohrožení je fakt, že podnikatelé obecně plánují selektivní přijetí jen některých prvků robotizace. Ty mají vést zejména ke zvýšení efektivity některých rutinních operací, které dnes brání růstu produktivity.


(8. 11. 2017 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Také bych se svojí firmou rád expandoval do zahraničí. Prvně to chce ale trochu zapracovat na konkurenceschopnosti. A to znamená investici do nového vybavení. Zrovna nedávno jsem konečně do firmy koup...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3521)