O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Češi utrácejí více za jídlo, za domácnost i za mazlíčky, šetří naopak na dárcích

Zdražování začíná mít výrazný vliv na spotřebitelské chování. V porovnání letošního a loňského prvního kvartálu nejvíce narostly výdaje spojené s domácností, a to o 38 %. Vliv na to má jak zdražování energií, tak růst cen stavebních prací a materiálů, nábytku a vybavení domácností. O 14 % vzrostly výdaje za potraviny a domácí mazlíčky. Méně peněz Češi vydávali naopak za dárky, a to o čtvrtinu. O 16 % méně prostředků si odkládali na úspory. Plyne to ze srovnání struktury výdajů uživatelů bankovnictví CREDITAS.

„Češi dál nadprůměrně spoří, ale ve srovnání s loňským prvním kvartálem byl přírůstek úspor nižší. Roli v tom samozřejmě hraje snížení objemu peněz, které je možné v časech rostoucí inflace vůbec uspořit. Někteří stále ještě váhají i kvůli důsledkům situace na Ukrajině s dlouhodobějšími investicemi a zaměřují se primárně na termínované, respektive spořicí vklady,“ vysvětluje hlavní ekonom CREDITAS Petr Dufek.

Nadprůměrný růst výdajů za potraviny, který výrazně přesahuje inflaci (na konci 1.Q byla 6,7 %), lze přiřadit nejen jejich zdražení, ale také tomu, jak se lidé vrátili do hypermarketů, kde nákupy spadají do kategorie „potraviny“. V prvním kvartále roku 2021 byly přitom nákupy značně omezené lockdownem.

Pokles celkového objemu výdajů se dotkl položky dárků. Souhrnně na ně šlo o 27 % méně. Zajímavé je, že pokles počtu kupovaných dárků byl nižší, jen zhruba pětinový. „Zjednodušeně můžeme říct, že Češi v prvním kvartálu kupovali méně dárků, ale o něco dražších než před rokem,“ upřesňuje Zdeněk Grossmann, ředitel digitálního bankovnictví CREDITAS.

Celkově prý data ukazují na to, že inflace do značné míry mění spotřebitelské chování a pravděpodobně ještě dál měnit bude. Podíl nákladů spojených s bydlením letos a nejspíše i v příštím roce výrazně vzroste na úkor výdajů, které domácnosti v posledních letech směřovaly do oblasti volného času či úspor.

Agregovaná data odrážejí reálné výdaje klientů CREDITAS s běžným účtem, tedy cca 150 tisíc lidí z celé České republiky. Zatímco statistici srovnávají cenu stále stejného spotřebního koše, kde má každé zboží svou váhu, data z bankovnictví CREDITAS ukazují, o kolik více celkově lidé vydávají v jednotlivých kategoriích. Zjednodušeně: jde o součet všech výdajů v daném období, které spadají do dané kategorie.


(20. 5. 2022 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Utrácení
My utrácíme pořád stejně. Nebo spíš nakupujeme pořád stejně, ale utrácíme víc, protože se všechno zdražuje. Naštěstí se nemusíme nijak omezovat. Ani na sobě, ani na našem Ronnym. Je to můj parťák, kte...
U nás doma se teda asi nejvíce utrácí za koníčky. Ale to je proto, že jsme oba dva s manželem nadšení hudebníci. Takže kupujeme třeba na Topmuzika.cz nebo na jiných e-shopech různé doplňky, repráky a ...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(6483)