Bezprecedentní a dlouhotrvající růst cen ojetých vozů v důsledku utlumené výroby, pandemii a v neposlední řadě i válce na Ukrajině se zastavuje. Stále se však najdou modely vozů, které svojí oblíbeností mezi zákazníky a limitovaným počtem kusů na trhu cenu nepatrně zvýšily. Carvago.com analyzoval data o evropském a českém trhu ojetých vozidel ve druhém čtvrtletí roku 2022.
Z pravidelné kvartální analýzy Carvago.com vyplývá, že se vyrovnává poměr nabídky a poptávky na trhu, ale také přibývá méně kvalitních ojetin. Na cenu ojetých vozidel v Česku má velký vliv i situace na německém trhu, kde mediánová cena aut do stáří pěti let poklesla v porovnání s prvním čtvrtletím o 9,5 procenta. I na tomto trhu však platí, že vybrané modely si svou cenu drží či stále mírně zvyšují.
Podíl vozidel se vznětovým motorem stejně jako mediánový nájezd v porovnání s prvním čtvrtletí vzrostl, ale podíl vozidel s automatickou převodovkou naopak klesá. „Podíl naftových vozů poslední rok pomalu, ale kontinuálně klesal a podíl aut s automatem naopak dlouhodobě rostl, což odpovídalo preferencím zákazníků. Za touto změnou může být příliv méně atraktivních a hůře vybavených aut na trh,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.com.
„Každý den analyzujeme více než 5 milionů inzerátů ojetin na evropském trhu, abychom v naší nabídce měli jen ty nejkvalitnější vozy od nejlepších prodejců. Díky tomu jsme schopni monitorovat trh a přinést pohled na jeho vývoj v českém i evropském kontextu,“ uvádí Jakub Šulta a dodává: „Pokles cen v Německu významně zatraktivňuje dovoz z této země, který je dlouhodobě zdrojem zhruba 75 % dovezených ojetin na naše území. Spotřebitel by ale neměl podceňovat technickou ani administrativní kontrolu vozidla, která by měla být provedena odborníkem.“
Změna v dva roky trvajícím a téměř kontinuálním zdražování ojetých vozidel nebyla ještě na konci měsíce dubna patrná, naplno se projevila až v polovině druhého čtvrtletí. Jedná se o nastupující trend. Může tedy spotřebitel očekávat, že již nebude svědkem paradoxních situací, kdy je stejný model ojetého ročního vozu dražší, než udává jeho výrobce v případě auta úplně nového?
„Odhaduji, že se jedná o krátkodobý úkaz, který bude otázkou týdnů, maximálně měsíců. Infalaci se do konce roku významně zkrotit nepodaří a problémy ve výrobě nových vozů přetrvávají. Proto spíše než návrat k tržním zvyklostem předpokládáme během podzimu 2022 opětovné pokračování trendu posledních dvou let,“ říká Šulta.