Na služby nabízené prostřednictvím internetu v Praze a Středočeském kraji se zaměřili v mimořádné kontrolní akci inspektoři ČOI. Jejím cílem bylo ověřit, jak jsou spotřebitelé informováni o podmínkách a ceně služeb např. když si chtějí objednat úklid domácnosti, přeložit dokumenty a podobně. Jako velký problém se ukázalo, že řada nabídek uváděla nekorektní cenu - bez DPH - a tím spotřebitele uváděla v omyl. Nabízející čeká správní řízení.
Česká obchodní inspekce, Inspektorát Středočeský a Hl. m. Praha se v rámci vlastní kontrolní akce zaměřil na kontrolu dodržování zákona o ochraně spotřebitele u poskytovatelů služeb, které si spotřebitel může objednat prostřednictvím internetu (např. překladatelské služby, úklid domácnosti a další). Cílem akce bylo zjistit stav na trhu a ověřit způsob poskytování informací o ceně nabízených služeb.
Zkontrolovány byly nabídky 6 firem, z nichž ani jedna neseznámila spotřebitele s cenou v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele. „Všechny poskytovaly neúplnou informaci o ceně svých služeb, neboť v ní nebylo započteno DPH. S těmito subjekty bude vedeno správní řízení a v kontrolách budeme pokračovat,“ řekl k výsledkům akce Jan Štěpánek, ředitel inspektorátu ČOI se sídlem v Praze.
Vzhledem k četnosti zjištění rozhodl ředitel inspektorátu, že budou kontroly plnění informačních povinností o službách nabízených prostřednictvím internetu pokračovat.
Lze tedy rozhodně doporučit uvádět ve svých nabídkách - nejen na internetu - cenu včetně DPH, resp. obě ceny, tedy jak s DPH, tak bez ní. Podle dostupných informací šlo ve výše uvedených případech skutečně o snahu nabízejících získat neoprávněnou výhodu před konkurencí a zmást spotřebitele, nikoli o nabídku služeb speciálně zaměřenou na podnikatele, plátce DPH.