Nová vozidla na českém trhu pozvolně zdražují. Ukazuje to nový cenový index EY. Příčinou jsou mimo jiné i emisní normy WLTP, které také nutí výrobce vozů zužovat nabídku. Růst cen automobilů o jednotky procent znamená nárůsty v řádech několika tisíc korun. U menších vozů je situace příznivější.
První pololetí roku 2018 ukazuje dynamický vývoj v nabídce osobních automobilů, jejichž cena postupně roste. Nejlevnější modely zdražily o 2,1 %, zatímco auta s nejlepší výbavou zlevnila o 1,3 %, což odpovídá částkám v průměru o 9 tisících, resp. 6 500 korun. Cenový index EY sleduje dlouhodobé směřování trhu s osobními automobily, mapuje strategie výrobců a dopad na koncového zákazníka.
První polovina letošního roku ukazuje na dynamický vývoj, který se nesl v duchu omezování nabídek jednotlivých automobilek. Cenový index spodní cenové hladiny v tomto období zaznamenal růst o 2,1 %, což představuje zvýšení minimální ceny v průměru o 9 460 Kč. Cenový index monitorující nejdražší modely od každé značky naopak klesl o 1,3 %. (6 500 Kč) Avšak v případě vynechání modelů, které byly vyřazeny z nabídky, cenový index nejvyšších výbav pro celý soubor sledovaných vozidel rostl o 1,4 % (7 000 Kč), což jednoznačně indikuje pozvolné zdražování nových vozidel na českém trhu. Změna cen je kromě přenastavení nabídky dána i zdražováním dosavadních modelů. Někteří výrobci zdražují konkrétní model paušálně napříč všemi variantami, jiní zdražují v závislosti na motorizaci a stupni výbavy.
K největším změnám došlo v kategorii malých vozů, kde ceny vrcholných nabídek spadly průměrně o 9,2 %, což odpovídá průměrnému rozdílu ve výši více než 20 000 Kč. „Tento vývoj je dán především omezením nabídky dieselových agregátů v segmentu malých vozidel. O diesely ve sledovaném období zcela přišla kupříkladu ŠKODA Fabia anebo vozy značky Dacia.
Dieselové agregáty zároveň tvořily horní cenová patra nabídky jednotlivých modelů, což vedlo ke snížení celkové nabídky v tomto segmentu. Odhlédneme-li od zúžení nabídky, ani tento segment se neubránil trendu nárůstu cen, a to jak na spodní hranici cen v průměru o 8 300 Kč, tak i v horním spektru o průměrné 4 000 Kč,“ dodal Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
Zužování nabídky se dle analýzy EY však netýkalo pouze dieselových variant nejprodávanějších modelů, ale i některých zážehových agregátů. Společným jmenovatelem těchto změn a fenoménem poslední doby jsou nové emisní normy WLTP (z anglického Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test), které musí plnit všechny modely prodávané ve státech Evropské unie od 1. září 2018.
„Z nabídky jsou automobilkami tak vyřazovány spíše okrajové motorizace, nezřídka prodávané v rámci sportovních variant jednotlivých modelů. Toto omezení produkce je v některých případech dočasné, v jiných trvalé, minimálně do příchodu další generace daného modelu automobilu, jako tomu je kupříkladu v případě BMW M3. Zároveň dochází k obměně standardních motorizací, což má nezřídka vliv na cenu vozidel a tím pádem na sledovaný cenový index,“ upřesnil Petr Knap.