Ve třetím čtvrtletí roku 2018 rostly ceny osobních vozů rychleji než inflace. Trend zdražování zaznamenala osobní auta napříč nabídkou jednotlivých výrobců. U poloviny základních modelů průměrně vzrostla cena o 2,3 %, nejrychleji zdražují elektromobily, minimálně o 3,4 %, tedy 10 400 Kč. Cenový index EY sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje strategie výrobců a dopad na spotřebitele.
Nabídka osobních vozidel na českém trhu byla dle EY oproti začátku roku značně přeskupena a u jednotlivých variant klesla o 33 % napříč spektrem všech sledovaných modelů. Trend růstu cen základních verzí byl citelný i ve třetím čtvrtletí, nejlevnější varianty zdražily oproti počátku roku o 2,3 %, což se rovná průměrným 9 700 Kč. U nejvyšších výbavových stupňů automobilů se jednalo o opačný trend, který byl umocněn koncem případně dočasným omezením nabízených variant vybraných vozů. Od ledna tak nejdražší varianty jednotlivých modelů pocítily zlevnění v průměru o 17 900 Kč. Cena poklesla u 40 % vrcholných nabídek jednotlivých modelů, což je ovšem mnohdy způsobeno právě zúžením nabídky, nikoli explicitním snížením ceny.
Z pohledu typu motorizace došlo dle EY ke změnám u naftových (vznětových) i benzinových (zážehových) variant. Oproti začátku roku klesla nabídka aut s dieselovými motory o 39 %, resp. o 33 % u vozidel se zážehovými motory. „U naftových motorů se jedná především o kategorii malých vozidel, ve které lze předpokládat, že se i při rozšíření nabídky nedočkáme stejných počtů dostupných vznětových motorizací, na kterou byl český trh zvyklý v minulosti. Je to dáno čtyřmi faktory. Nárůstem nákladů na vývoj a výrobu vznětových agregátů, zejména v návaznosti na nové emisní normy. Dále ne zcela přesvědčivými prodejními výsledky dieselů pod kapotou malých vozidel, všeobecným brojením proti vozům spalující toto palivo a v neposlední řadě i renesancí zážehových agregátů, kdy dříve nepopiratelný argument ve formě rozdílu ve spotřebě nová generace jednotek spalujících benzín značně zmenšila,“ říká Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.
Automobilky v některých případech uvedly nové rodiny motorů, které zpravidla bývají dražší. U zážehových agregátů lze počítat s opětovným zvýšením nabídky po rozšíření homologace v rámci nové emisní normy WLTP na další méně mainstreamové varianty. „Mezi březnem a červencem došlo k poklesu nabídky variant o 10 %. Toto číslo se však po nástupu WLTP v září více než ztrojnásobilo.“ doplňuje Petr Knap a dodává: „Omezení nabídky může mít buď dočasný charakter, kdy automobilky dokončují homologace pro jednotlivé modely, které se vyznačují vysokou komplexitou a variabilitou, popřípadě uvádí nové generace vozidel, nebo trvalý.“
Na trhu elektromobilů dle EY vzrostly ceny téměř u všech modelů v průměru o 3,4 %, což odpovídá průměrnému zdražení o 35 500, minimálně pak cena stoupla o 10 400 Kč. Například Nissan Leaf po ukončení nabídky nejnižšího stupně zdražil dokonce o 76 000 Kč. Nejstabilnější ceny vykázal segment SUV, u nějž cena nejlevnější varianty stoupla v průměru pouze o 600 Kč, v měřítku nejdražších výbavových stupňů vzrostla cena v průměru o 4 500 Kč.