Hospodaření státních úřadů by se od příštího roku mělo výrazně zlepšit díky zavedení centrálního nákupu. Ministerstvo financí připravilo seznam komodit, které se využívají pro běžný provoz úřadů. Které to jsou? A jak to celé má fungovat?
Jedná se například o počítače, kancelářské potřeby nebo mobilní služby, pro něž bude nově Ministerstvo financí ve spolupráci s ostatními úřady stanovovat jasná pravidla a uživatelské standardy. Centrální nákup se má týkat všech ministerstev a jejich podřízených organizací.
Prověrky hospodaření, které byly provedeny na šesti resortech po nástupu ministrů za hnutí ANO v roce 2014, ukázaly na plýtvání při provozu řady ministerstev. Rozdíly mezi jednotkovými cenami u zboží a služeb byly kvůli různým objemům a nákupním postupům často zarážející. „Nevidím důvod, proč by měly mít některé úřady například méně výhodné mobilní služby než jiné. Nebo aby se pro úředníky na stejné pozici kupovaly různě vybavené a drahé automobily. Proto navrhujeme společné nákupy a jednotné uživatelské standardy,“ vysvětluje I. náměstek ministra Lukáš Wagenknecht.
Ministerstvo financí projednalo svůj návrh se zástupci ostatních resortů a ve vzájemné úzké spolupráci plánuje nadále pokračovat. U každé položky se musí nejprve maximálně sjednotit poptávka. Právě to bude úkolem meziresortních standardizačních skupin.
Kromě společných technických standardů se budou nastavovat i pravidla pro společné nadresortní veřejné zakázky. Systém centrálního nákupu by měl začít fungovat od začátku roku 2016. Na šesti ministerstvech, která prošly prověrkou hospodaření, již probíhá pilotní zkoušení navrhovaného systému centrálního nákupu. Jedná se o nákup kancelářského papíru, pohonných hmot a automobilů.
„Stát doposud nevyužíval svoji pozici, kterou na trhu ve vztahu k dodavatelům má. Kvůli tomu nemohl získat nejlepší možné ceny. Díky centrálnímu nákupu budeme moci mnohem lépe hospodařit s veřejnými prostředky,“ dodává ministr financí Andrej Babiš.