Průměrná obsazenost pražských hotelů v loňském roce dosáhla téměř 70 % a dle studie PwC European cities hotel forecast for 2014 and 2015 bude na obdobné úrovni i v následujících dvou letech. Zatímco počty turistů z jižní Evropy klesají, roste počet návštěvníků z Ruska a Asie. Průměrná cena za jeden pokoj činila loni 1839 Kč, letos podle předpovědi vzroste o 1,4 % a v roce 2015 o dalších 2,8 %. Bude prý ovšem přitom stále nejnižší ze všech sledovaných 18 měst.
Rostoucí optimismus a očekávaný ekonomický růst ovlivňuje i pozitivní očekávání v celém evropském hotelnictví. Pro 17 z 18 sledovaných evropských měst predikuje PwC zvýšení průměrné ekonomické výkonnosti.
V roce 2014 podle předpovědi zaznamená největší nárůsty průměrných ročních výnosů na jeden pokoj (tzv. RevPAR) Dublin, následován Londýnem a Paříží. První pětku pro letošní rok doplňují ještě Edinburgh a Berlín.
V roce 2015 se pak mezi města s nejvyšším očekávaným nárůstem RevPAR probojovala také Praha, která skončila za Londýnem, Dublinem a Lisabonem na čtvrtém místě. Až za Prahou se pak umístila Moskva nebo třeba Paříž.
"Intervence České národní banky zlevnila zahraničním návštěvníkům pobyt v pražských ubytovacích zařízeních. Očekávám, že z této konkurenční výhody budou těžit po celý letošní rok. V následujícím roce pak pomůže i výraznější hospodářské oživení. Tlak na ceny však nepoleví, což může být pro Prahu jakožto levnější destinaci výhodou," říká Jan Musil, odborník na hotelnictví ze společnosti PwC Audit.
PwC identifikovalo nejdůležitější trendy, které budou mít zásadní dopad na vývoj hotelnictví v následujících letech:
„Lidé si ve stále větší míře rezervují hotely prostřednictvím internetových zprostředkovatelů, tzv. OTA. Ti představují významná rizika především pro nezávislé provozovatele. Kromě snižování marží je s činností OTA spojováno méně zřetelné vnímání značky hotelu a eroze loajality zákazníků.
Hotely volí různé strategie, jak negativní dopad OTA na svoji ziskovost omezit. Analyzují klientská data a na jejich základě přizpůsobují své služby konkrétním skupinám zákazníků. Snaží se také poskytnout hostům jedinečnou zkušenost a motivovat je k jejímu sdílení na sociálních sítích. Aktivněji proto pracují se sociálními sítěmi, cestovatelskými a zprostředkovatelskými servery a snaží se podporovat různé technické platformy,“ dodává Musil.