Podle posledního průzkumu, který si u agentury Stem/Mark nechala vyhotovit technologická společnost Cleverlance, by si 15,9 % Čechů dokázalo vybrat nové osobní auto v prostředí e-shopu. Nepotřebovali by k tomu ani osobní návštěvu u prodejce. Mezi muži by to byl každý pátý, z žen pouze každá desátá oslovená. Bude tak vypadat budoucnost nakupování automobilů? Nebo bude vše jinak?
Přesně 15,9 % respondentů nového průzkumu provedeného agenturou Stem/Mark na reprezentativním vzorku české populace by uvažovalo o koupi nového osobního auta přes e-shop, aniž by potřebovali auto osobně vidět u prodejce. Mezi dotázanými, kteří by o tomto řešení uvažovali, jasně převažují muži (21,9 %) oproti ženám (9,7 %). Z průzkumu vyplynul i fakt, že senioři nad 60 let by toto řešení preferovali nejvíce ze všech dotazovaných věkových skupin (19,2 %).
Executive Director for Solutions Delivery v Cleverlance Jiří Voldán k výsledkům průzkumu říká: “Skupina pokrokových seniorů je důkazem, že internet už dávno není pouze doménou technologických nadšenců nebo mladých lidí. V Cleverlance proto hodně investujeme do výzkumu, jak ovládání námi vyvíjených internetových i mobilních služeb, co nejlépe přizpůsobit různým skupinám uživatelů.”
Skupinou, která se ukázala jako otevřená myšlence pořídit si osobní auto v prostředí e-shopu, jsou zejména lidé z měst o velikosti od 20 do 100 tis. obyvatel. O této možnosti uvažovalo 22 % z nich a předstihli tak i Prahu se 17,5 %.
Celkové vyznění průzkumu uzavírá Jiří Voldán slovy: “Ještě nedávno si nikdo nedokázal představit koupi nového auta jinak, než jako pečlivé zvažování různých značek a modelů, porovnávání ceníků, smlouvání s několika dealery a uskutečnění několika testovacích jízd. Dnes nemá 16 % obyvatel ČR problém uvažovat o autě jako o čemkoli dalším, co se dá v e-shopu běžně pořídit. Otevírá to zcela nové uvažování lidí o dopravě jako službě (transport as a service).”
Nutno dodat, že 16 % je stále ještě relativně nízký podíl, byť to představuje velkou tržní příležitost. Otázkou je, zda dříve, než dojde k masivním prodejím automobilů po internetu, nezačne většina lidí používat sdílené autonomní automobily.