Nejen velké společnosti, státní správa a telekomunikační operátoři by si přáli mít svá data dostupná za každých okolností. Data jsou jedním z nejcennějších aktiv každé firmy. Neplánovaný výpadek a zdlouhavé obnovení dat může způsobit nemalé problémy. Zdánlivě neškodná záležitost, jako je několikahodinová nedostupnost e-shopu nebo e-mailu, může mít za následek výpadky v prodeji a ztrátu obchodních příležitostí. Neplánované výpadky mohou mít i dalekosáhlejší následky, od pokut a penále z prodlení až po ztrátu zákazníka. A jak tedy těmto nesnázím předcházet? Bezpečným a spolehlivým řešením je uchování dat v datovém centru.
Po dlouholetých zkušenostech s provozem datových center v Praze a v Pardubicích, kde svá data uchovávají významné české i nadnárodní firmy (mimo jiné například jeden z nejvýznamnějších českých mobilních operátorů nebo internetových obchodů), se v roce 2014 společnost ČD - Telematika rozhodla posílit svou pozici na poli poskytování ICT služeb dostavbou třetího datového centra v Praze.
„Realizovat tuto investici v řádech desítek milionů korun jsme se rozhodli na základě poptávky našich zákazníků, kteří si začínají uvědomovat, že provozování vlastních datových center je mnohdy finančně náročnější než pronájem prostor profesionálně připravených. Důležitou roli rovněž hraje hledisko bezpečnosti, flexibilita a rychlé připojení k optické páteřní síti z několika nezávislých směrů. Díky tomu registrujeme poptávky od subjektů, které v minulosti o přesunu infrastruktury do profesionálních datových center neuvažovaly,“ sdělil Ing. Miloš Mastník, ředitel pro obchod a marketing ČD - Telematika.
Nové datové centrum společnosti ČD - Telematika je vybudováno ve vysokém standardu zabezpečení, podle nejnovějších trendů a s nepřetržitým dohledem. Technologický sál nabízí 119 rackových pozic určených pro umístění IT nebo přenosových technologií náročných zákazníků. Celý prostor datového centra je projektován pro režim stupně důvěrné. Má několik systémů zabezpečení. Non-IT technologie (napájení a klimatizace) jsou zálohovány za pomoci záložních zdrojů, diesel agregátů a dalších zařízení. Údržbu infrastruktury datového centra ČD-T lze provádět za provozu bez jakéhokoliv přerušení. Oprávněnost vstupu střeží mimo karty s šifrováním také rozsáhlý kamerový systém a další prvky. Budova datového centra je součástí kritické infrastruktury státu, nachází se mimo záplavové oblasti i letové koridory. Podpora zákaznického centra i přístup jsou díky recepční službě možné 24 hodin denně 7 dní v týdnu.
Datová centra poskytují svým zákazníkům širokou škálu IT služeb od housingu, tedy možnosti umístění vlastních serverů zákazníka v datovém centru, až po vybudování vlastního virtuálního datového centra. Společnost, která se rozhodne ochránit svá data tímto způsobem, navíc nezíská pouze záruku zálohování a obnovení dat v co nejkratší době, ale také tým specialistů. Těmi disponuje i ČD - Telematika, která je dlouholetým poskytovatelem telekomunikačních a ICT služeb. „Mezi našimi zaměstnanci jsou skuteční specialisté ve svém oboru. Mnozí jsou prověřeni NBÚ pro práci s informacemi až do stupně „přísně tajné“, a to včetně oprávnění k seznamování se s citlivými informacemi,“ uvedl Miloš Mastník.
Nové datové centrum společnosti ČD - Telematika je postaveno v souladu se specifikací TIER III. Takto vybavená datová centra jsou servisovatelná za provozu a nejen díky tomu je jejich dostupnost téměř stoprocentní (99,9899 %).
„Telekomunikační operátoři, významné internetové servery, státní správa nebo velké společnosti, jako jsou finanční instituce – to jsou subjekty, pro které je jakýkoli výpadek služeb naprosto nepřípustný. Společnosti navíc kladou mnohem větší důraz na kybernetickou, ale i fyzickou bezpečnost. My jim žádanou spolehlivost služeb v tomto směru dokážeme nabídnout,“ upřesnil Miloš Mastník.
Certifikace Standard Tier, jejímž tvůrcem a správcem je Uptime Unstitute, definuje čtyři úrovně vlastností, a tudíž i dostupnosti infrastruktury datových center. Dostupnost říká, kolik procent z celkové doby provozu datové centrum poskytuje služby v souladu s požadavky. Hodnoty se obvykle pohybují okolo 99 %, nesmíme však zapomínat, že 1 % výpadků činí v ročním souhrnu téměř 4 dny.
Certifikací TIER I disponují jednoduchá datová centra bez záložních a jisticích prvků napájení a chlazení. Průměrná doba výpadku je 28,8 hodiny. TIER II je na tom nepatrně lépe. Tato datová centra mají již některé rezervní prvky, které zajistí nepřerušený chod centra, pokud dojde k výpadku primárních komponentů. Doba výpadků je však stále vysoká, a to celých 22 hodin. Srovnání s certifikací TIER III, která dokáže zajistit téměř neomezenou dostupnost s výpadkem maximálně 1,6 hodiny ročně, se opravdu nemůže srovnat. Téměř absolutní dostupnost 99,99 % – což je maximálně 15 minut výpadku ročně – zajišťuje TIER IV. Tato úroveň garantuje, že je veškeré technické zařízení datového centra redundantní, je využíván systém prevence výpadků a budova datového centra musí být odolná proti zničení. A i když je pro zákazníky v Čechách TIER IV zatím hudbou budoucnosti, ČD - Telematika rozhodně nechce „usnout na vavřínech“ a hodlá postupně zvyšovat efektivitu svých datových center. „S novými technologiemi roste energetická efektivita. Snižuje se tedy koeficient PUE, a tím klesají náklady na energii,“ dodal Miloš Masník.
Více informací najdete na stránkách ČD - Telematika.
(Partnerský příspěvek)
Efektivní využívání informačních technologií je dnes jedním ze základních předpokladů úspěšného byznysu. Ona efektivita má ale více rozměrů: Nejde jen...