Bankovnictví se mění. Což samozřejmě není žádnou novinkou: Vzpomeňme třeba jen na starý svět financí bez internetového bankovnictví. Příští zásadní revoluci má do tohoto oboru přinést široké nasazení dalších nových technologií, především pak umělé inteligence. Na co sázejí banky, co chtějí klienti a co předpovídají analytici?
Analytici IDC se nedávno zabývali sektorem FinTech, tedy technologií pro finance, v Austrálii a na Novém Zélandu. Ve své zprávě pak upozorňují na oblasti, které mají významný potenciál rychlého růstu, což podle nich jsou správa digitální identity a autentizace, burzy digitálních měn, robotické poradenství, inteligentní analýza spolehlivosti klienta a pojištění závislé na intenzitě činnosti (například u řidičů na množství ujetých kilometrů).
V Evropě bude pro nejbližší budoucnost zásadní směrnice EU s označením PSD2, která nakazuje bankám od roku 2018 zpřístupnit technické rozhraní svých služeb dalším subjektům. Uživatelé tak ke svým účtům budou moci přistupovat z aplikací třetích stran, které jim bezpochyby nabídnou dodatečnou funkcionalitu, například v podobě analýz výdajů, správy více účtů z jednoho místa nebo finančního poradenství.
A co vlastně klienti skutečně chtějí? Analytici IDC se v rámci dalšího průzkumu ptali těch evropských, a to konkrétně na jejich zájem o PFM, tedy personal finance management (správu osobních financí). Zjistili přitom, že 4 % Evropanů služby tohoto typu již využívá a dalších 40 % o tom uvažuje do budoucna. Což znamená příležitost pro podnikatele v oblasti finančních služeb: Na základě klientům nabízených analýz příjmů a výdajů jim mohou rovněž radit s finančním plánováním, dávat tipy, kde a jak ušetřit nebo kam investovat. PFM služby podle IDC nabízejí rovněž vysoký potenciál k navázání bližšího vztahu s klientem.
Rostoucí zájem o pokročilé finanční služby bude nepochybně tlačit banky k rychlému nasazování produktů využívajících umělé inteligence - jen tak zvládnou běžným požadavkům klientů vyhovět včas, v odpovídající kvalitě a s přiměřenými náklady. Lze předpokládat, že další velké věci se mohou začít dít už v nejbližší budoucnosti.
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz