Přibližně v polovině roku 2021 by se měla do ostrého provozu dostat bankovní identita (BankID), která lidem umožní přístup k nejrůznějším internetovým službám i portálům pomocí přihlašovacích údajů z jejich internetového bankovnictví. Možná to tak na první pohled nevypadá, ale z hlediska digitalizace Česka jde o zásadní krok, který přinese mnoho nových možností jak pro uživatele, tak pro firmy.
Spuštění služeb bankovní identity je skutečnou revolucí a velkou inovací v oblasti digitalizace Česka, protože lidem i firmám nabídne mnohem důvěryhodnější způsob autentizace než běžné libovolně zvolené jméno a heslo. Banky totiž identitu svých klientů ověřují v registru obyvatel, a BankID proto v elektronické komunikaci snadno nahradí identifikaci občanským průkazem nebo pasem.
Internetové bankovnictví je navíc velmi využívané a akceptované napříč širokou populací. „Podle údajů Bankovní asociace má internetové bankovnictví zřízeno 97 procent české internetové populace. BankID proto budou moci využívat miliony lidí, a to je velký počet potenciálních online zákazníků jak pro stát, tak pro firmy,“ popisuje Radek Teichmann, technický ředitel společnosti MoroSystems, která mimo jiné vyvíjí FinTech řešení pro významné hráče na globálním trhu.
Průkopníky v oblasti bankovní identity jsou severské země, které tuto formu ověřování jako jedny z prvních začaly zavádět. Její rozšíření zde trvalo několik let a nyní je už běžně používanou možností autentizace k nejrůznějším státním i komerčním službám.
V Česku stály na počátku snah o zavedení BankID banky. Je to pro ně totiž ideální příležitost rozšířit možnosti podnikání a nabízet něco, co už stejně dávno mají, informace o svých zákaznících, třetím stranám. Samy pak nad rámec poskytování autentizace a informací mohou nabízet služby zaručeného elektronického podpisu.
V druhé polovině roku 2020 vznikl projekt Bankovní identita, a. s., za nímž stojí tři velké finanční instituce – Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka. V únoru toto uskupení oznámilo, že se k nim připojí i další banky (Air Bank a.s., Equa bank a. s., Fio banka, a.s., mBank CZ, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank Česká republika a UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.) což umožní rychlejší přístup zákazníků těchto bank, kterých může být až 5,5 milionu ke službám firem a organizací, kteří budou bankovní identitu využívat.
Mnoho zákazníků těchto bank už tedy s velkou pravděpodobností BankID má a může jej využívat. U klientů ostatních bank je pak jen otázkou času, případně jednoduchého nastavení v internetovém bankovnictví. Zatím vše funguje spíše v testovacím režimu, ostré nasazení BankID pro komerční subjekty připravují obě sdružení zhruba ve druhém čtvrtletí tohoto roku.
Hlavní výhodou BankID je zmíněná bezpečná identifikace. Lidé proto mohou tento způsob přihlášení používat i u služeb, u nichž je například ze zákona vyžadováno důkladnější ověření identity. Kromě portálů státní správy může jít třeba o klientské portály pojišťoven, dodavatelů energií, vodáren a dalších služeb, které vyžadují bezpečnější autentizaci osob.
Tím ale výhody pro uživatele nekončí. Jakmile ho firmy do svých služeb implementují, budou moci vznikat zásadní inovace nebo úplně nové produkty. „Lidé si budou moci online sjednat hypotéku bez nutnosti vyplňování papírových formulářů a ověřování podpisů na Czechpointu nebo třeba koupit auto včetně online sjednání nejvýhodnějšího leasingu a všech potřebných pojištění,“ popisuje možnosti BankID Radek Teichmann z vývojářské společnosti MoroSystems. A dodává, že se jistě objeví i řada nových platebních řešení, která budou „obcházet” a doplňovat stávající možnosti.
Lidem se navíc s BankID otevře přístup k portálům státní správy a zjednoduší například proces zřízení datové schránky. To státu může přinést velké množství nových „digitálních zákazníků“ a v konečném důsledku být impulsem k dalšímu vylepšování služeb e-governmentu.
To, že dochází ke spolupráci bank a státu, má samozřejmě obrovské výhody rovněž pro firmy, které budou bankovní identitu používat. Nejenže získají silný autentizační prostředek, ale také přístup k základním registrům státu, jejichž aktualizace může firma získávat. Díky tomu mohou mít odběratelé této služby aktuální informace o svých zákaznících a stejně jako uživatelé nebudou muset v každé službě měnit například trvalé bydliště či další údaje.
Jako bonus bude možné obohatit služby bankovní identity o poskytování služeb zaručeného elektronického podpisu. To umožní firmám uzavírat nejrůznější smlouvy a dodatky plně digitálně bez nutnosti posílání papírových dokumentů, skenování občanských průkazů, návštěv na pobočce nebo cest na Czechpointy. „Služby firem tak budou dostupné v režimu 24/7. Sjednávání smluv bude navíc jednodušší a s lepším konverzním poměrem, protože odpadnou administrativní kroky, které by jinak mohly zákazníky odrazovat,“ popisuje větší efektivitu firem při využití BankID Teichmann.
Jak ostatně ukazuje současná pandemie covidu-19, možnost nabízet a prodávat plně digitálně je velkou konkurenční výhodou a často může být tím hlavním rozhodovacím faktorem u koncových zákazníků. Navíc se dá předpokládat, že tento trend bude pokračovat i v nadcházejících letech, kdy bude pandemie už jen nepříjemnou vzpomínkou, ale návyky spotřebitelů se tolik nezmění.
Aby mohlo výhody BankID využívat co největší množství zákazníků, bude potřeba zapojit do bankovní identity všechny, nebo alespoň většinu českých bank. To by ale nemělo nijak zásadně brzdit firmy, které mohou na vývoji svých řešení s BankID již začít pracovat. „BankID je postaveno na existujících technologiích a firmám nic nebrání v jeho včasné implementaci, aby tuto velkou konkurenční výhodu získaly zavčas. Je také nejvyšší čas na úvahy o nových možnostech a příležitostech, které s sebou tato disruptivní novinka přinese,“ shrnuje Teichmann.