O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Automatizujte: Ušetříte a budete pružnější i spolehlivější

Počítačové algoritmy, chytré stroje a automatizace, kterou mohou přinášet do dalších a dalších odvětví, mají potenciál výrazně změnit způsob, jakým je realizován byznys. A to již v nejbližších několika letech. Jak se připravit a jak tento potenciál využít?


Analytici společnosti Gartner primárně doporučují zjistit, jak už algoritmy a chytré stroje využívá vaše konkurence. Lze tam nalézt inspiraci? A co jiná odvětví - jaké know-how si můžete odnést z nich? Jaké tu existují průsečíky?

Steve Prentice z Gartneru upozorňuje na odvětví maloobchodu, kde už dnes algoritmy hrají zásadní roli. A to při automatizaci tvorby cen, vytváření personalizovaných nabídek, optimalizaci prezentace zboží a podobně. Chytré algoritmy tu umožňují zvýšit efektivitu daleko za hranice, která by byla možná bez nich.

Nejen prodej, ale také zaměstnanci

Má váš byznys k retailu daleko? Jako další příklad využití chytrých algoritmů uvádí Gartner akvizici nových zaměstnanců a práci se zaměstnanci obecně. Právě chytré algoritmy jsou podle analytiků schopny na základě standardizovaných sad vstupních informací identifikovat, který zaměstnanec se hodí na jakou pozici. Ale nejen to. Podobné algoritmy jsou schopny rovněž vyhodnotit, jaký úkol je vhodný pro kterého zaměstnance v organizaci.

Podobně algoritmy mohou identifikovat nejlepší způsoby řešení určitých situací či obtížných problémů, a to ať už jde o situace vzniklé uvnitř organizace, nebo třeba o ty, se kterými přichází zákazník. A to ať už jde o servis klasických produktů nebo třeba o poskytování zdravotní péče.

Samostatnou kapitolou je pak výroba, kde se chytré algoritmy uplatňují již řadu let a významnou roli tam v posledních letech hraje zlepšování poměru cena/výkon - těchto algoritmů i inteligentních strojů obecně. Často jmenovaná je i oblast logistiky, a to ať už jde o přepravu zboží nebo třeba o jeho inteligentní skladování.

Nové příležitosti pro byznys

"Zatímco digitální byznys již organizace transformuje, plně věříme tomu, že algoritmický byznys způsobí ještě zásadnější převrat," upozorňuje Prentice. "Otevřená tržiště s algoritmy podpoří rychle vývojáře, podobně jako aplikační obchody podpořily vývojáře aplikací," odhaduje. A vzniklé chytré algoritmy poté podpoří byznys organizací, které si je na tržišti pořídí. Zásadní ovšem přitom bude použít je vhodným způsobem -  a vhodně je nakombinovat s dalšími algoritmy či ucelenými IT systémy.

Prentice ale upozorňuje i na možné problémy. Ať už půjde o neschopnost algoritmy a chytré stroje správně nasadit, nebo třeba o záměrné škodlivé zásahy, kdy automatické systémy místo přínosů budou škodit. Stále inteligentnější algoritmy navíc ve stále větší míře závisejí na datech, která jsou jim poskytnuta - a kvalita výstupů je tak přímo úměrná kvalitě těchto vstupních dat.

Pro efektivní využití potenciálu, které nové úrovně automatizace mohou nabídnout, je ale jedna věc zcela zásadní: Dostupnost kvalitních profesionálů. Platí to pro "standardní" informační technologie dneška a bude to neméně platit pro ty, které přijdou v nejbližších letech.


(4. 7. 2016 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Podnikání ve 21. století: Inovace, nové technologie i příležitosti

Svět se mění rychleji než kdy dříve a s ním se mění i podnikání. Ne, nebudeme si nalhávat, že se...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2589)