O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Ani na Facebooku nelze podnikat za hranami zákona

Leckdo si to zřejmě dostatečně neuvědomuje, ale nákup na takzvaných sociálních sítích má probíhat podle stejných pravidel, jako nákup v klasickém e-shopu. Obchodník musí zákazníka informovat o jeho právech a respektovat zákonná ustanovení, například možnost vrácení zboží bez udání důvodu. Praxe však podle zástupců sdružení dTest často vypadá jinak a prodejci využívají neznalosti zákazníků k obcházení zákona. Leckdy dokonce zásadně porušují i živnostenský zákon.

„Na poradenské lince dTestu 299 149 009 se setkáváme s tím, že obchodníci odmítají uznat právo zákazníka na vrácení zboží bez udání důvodu v zákonné lhůtě 14 dnů od doručení, a to s odůvodněním, že nejsou e-shopem. Někdy dokonce neuvádí ani dostatek kontaktních údajů, a zákazníkovi tak omezují možnost komunikace či vrácení zboží,“ vysvětluje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený a dodává: „Někteří z těchto „obchodníků“ ani nemají živnostenské oprávnění – jednoduše nakoupí zboží a pak je za úplatu pošlou zákazníkovi, čímž porušují navíc ještě živnostenský zákon.“

Ustanovení občanského zákoníku o smlouvách uzavíraných na dálku platí pro každého podnikatele, který svými dostatečně konkrétními nabídkami oslovuje spotřebitele za využití některého z prostředků komunikace na dálku. Internet tímto prostředkem v každém případě je a není rozhodné, zda má obchodník vlastní internetové stránky či využívá platformy sociální sítě (třeba Facebook) nebo aukčního portálu (třeba Aukro).

Podstatné je, že podnikatel nabízí zboží určitých parametrů a na spotřebitelovu objednávku reaguje zasláním objednaného zboží. Není tedy sporu, že k uzavření kupní smlouvy došlo, jakmile prodejce spotřebitelovu objednávku obdržel. „Doporučujeme vyvarovat se nákupu u obchodníků, kteří o sobě na Facebooku výslovně tvrdí, že nejsou e-shopem, případně neuvádí informace dle zákona či jasné a ověřitelné kontaktní údaje,“ varuje Lukáš Zelený.

Nekalé podnikání, nekalá konkurence

Podobné jevy znamenají nejen riziko pro spotřebitele, ale jsou rovněž nekalou konkurencí pro další podnikatele. Dodržování zákonů - ať už jde o umožnění vracení zboží nebo o vedení účetnictví, kterému se dle výše zmíněného někteří prodejci na Facebooku pravděpodobně vyhýbají - totiž znamená dodatečné náklady, které se pochopitelně promítnou do koncové ceny. Pochybní prodejci takové náklady nemají, mají tedy neférovou výhodu; podnikají tak ovšem v rozporu se zákonem.

Zástupci dTestu upozorňují, že pokud se spotřebiteli stane, že se při vrácení zboží setká s podobným postupem, má hned několik možností, jak se bránit. Nesplněná informační povinnost zakládá spotřebiteli právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku dokonce do 3 měsíců od převzetí zboží a požadovat zpět peníze včetně poštovného. Pokud se přes veškerou snahu nepodaří s obchodníkem dohodnout a peníze získat zpět, doporučujeme zaslat mu předžalobní výzvu ke splnění jeho zákonné povinnosti pod hrozbou žaloby k soudu. V případě podezření, že obchodník nemá platné živnostenské oprávnění, lze podat podnět též živnostenskému úřadu.


(14. 10. 2013 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(116)