Takzvaný affiliate marketing, zdá se, se konečně pořádně zabydluje v českých internetových obchodech. Svědčily by pro to výsledky zřejmě největší české affiliate sítě VIVnetworks.com, která hlásí 60 % růst obratu a čtvrtinový nárůst počtu spolupracujících e-shopů.
Tento výkonnostní reklamní model, ve kterém se neplatí za zobrazení či proklik, ale formou provize za prodej realizovaný na základě zobrazované reklamy, vygeneroval podle údajů VIVnetworks za loňský rok českým e-shopům 921 tisíc objednávek. Perspektiva pro další rozmach je prý přitom velká.
Běžně prý affiliate marketing internetovým obchodům generuje kolem 10 % obratu, výjimkou nejsou ani takové e-shopy, kterým tvoří až 15 %. „Hrubým odhadem může být celkový obrat e-shopů v affiliate marketingu v České republice za loňský rok až 3 miliardy korun,“ říká Robert Studený, COO společnosti VIVnetworks.com, a dodává: „Naše affiliate síť přitom v roce 2015 dosáhla meziročního nárůstu obratu v affiliate o 60 % na 1,1 miliardy korun.“
Affiliate síť VIVnetworks.com vloni dle svých údajů realizovala 921 tisíc objednávek v celkové hodnotě převyšující 1,1 miliardy korun. Počet zapojených internetových obchodů vzrostl meziročně o 25 % na 238 a počet přivedených návštěvníků přesáhl v loňském roce 58,6 milionu.
Zákazníci do e-shopů přichází na základě nejrůznějších forem reklamy. Nejvíce zákazníků (35 %) je osloveno prostřednictvím obsahových webů a blogů, u kterých nejlépe fungují recenze, PR články nebo různá doporučení. Necelých 20 % zákazníků reaguje na cashbacky a 25 % na kupóny. Průměrná výše nákupu realizovaného na základě affiliate marketingu roste asi desetiprocentním tempem. V segmentech elektro, bílá a černá technika činila 4680 Kč, u módy to bylo 1790 korun.
„Perspektiva růstu tohoto oboru je skutečně velká. V USA je například affiliate marketing považován za neopomenutelnou komunikační disciplínu a 80 % zákazníků přichází z kuponových stránek,“ říká Robert Studený s tím, že rozmach v ČR závisí i na osvětě, sdílení zkušeností a vzdělávání.