Evropští zaměstnanci se k dopadu digitálních technologií staví kladně, zatímco firmy se potýkají s problémy při prosazování digitálních obchodních modelů. Ukazuje to nový výzkum společnosti Accenture podle kterého na každého zaměstnance, který je přesvědčený o negativním vlivu digitálních technologií, připadají čtyři kteří se domnívají, že digitální technologie jejich pracovní život zlepší.
Podle výzkumu společnosti Accenture si 57% zaměstnanců myslí, že nové digitální technologie jako mobilní aplikace, analýza dat, umělá inteligence nebo využití robotů, zlepší jejich pracovní podmínky, 8 % pracovníků si myslí, že tyto technologie povedou ke zhoršení. 50 % evropských zaměstnanců věří, že digitální technologie zlepší jejich pracovní vyhlídky, naproti tomu 12 % z nich je přesvědčeno, že se dojde k jejich omezení. Výzkum zahrnoval přes 2500 zaměstnanců a 500 společností z EU. Italští a španělští zaměstnanci jsou výrazně pozitivnější v polhledu na dopad digitálních technologií na pracovní život než zaměstnanci ve Velké Británii, Německu nebo Francii.
Většina předních evropských firem vnímá pozitivní postoj zaměstnanců ke zkušenostem s digitálními technologiemi. Téměř polovina z nich (48 %) tvrdí, že mají digitální strategii pro rozvoj talentů, ale nedostává se jim odvahy k jejímu prosazení: zatímco 45% si myslí, že nedostatek digitálních dovedností je největší překážkou přechodu na digitální podnikání, pouze 34 % se cítí dobře připraveno na uplatnění těchto dovedností. A přestože 9 % připouští, že je důležité podnikat kroky na přeměnu pracovní síly na digitální už nyní, pouze 34 % se cítí dobře připraveno na změnu dovedností a skladby práce své pracovní síly.
Nedostatek odvahy evropských firem odráží jejich obecnější potíže s vývojem správných digitálních strategií. Přestože 77 % z nich očekává, že se stanou digitální společností v horizontu následujících tří let, většina (55 %) nemá digitální strategii, která by podporovala jejich celkovou obchodní strategii. Většina plánuje raději počkat, než podnikat první digitální kroky ve svém sektoru: 61 % říká, že nechtějí být digitálními lídry ve svém oboru, spíše by chtěli počkat, až budou digitální koncepce vyvinutější, nebo přejmout strategii „fast follower“.
„Konkurenceschopnost Evropy bude v budoucnu závislá na digitálních dovednostech a rozpor mezi názory vedení firem a jejich zaměstnanců vzbuzuje obavy,“ uvedl Bruno Berthon, výkonný ředitel divize Accenture Strategy. „Vzhledem k tomu, že zaměstnanci vnímají dopad digitálních technologií na jejich práci pozitivně, ředitelé firem by měli začít experimentovat s novými digitálními talentovými strategiemi při formulaci dlouhodobých plánu už dnes. Společnosti si nemohou dovolit čekat, ale musí jednat, než jejich konkurence změní trh prostřednictvím digitálně gramotných pracovních sil.“
Evropští zaměstnanci jednají podle průzkumu v souladu se svým nadšením pro digitální technologie. Většina respondentů (62 %) se snaží odhadnout dovednosti, které se od nich budou vyžadovat, a 64% tvrdí, že se aktivně učí používat nové digitální nástroje a dovednosti. Přes optimismus zaměstnanců musí být evropští obchodní lídři citliví vůči očekávaným obavám souvisejícím s digitálním pracovním prostředím. Zaměstnanci se nejvíce obávají, že pokud nebudou schopni udržet krok s digitálními technologiemi, sníží se jejich efektivita (uvedlo 78 % dotázaných). 76 % se obává, že jejich zaměstnavatel využije nové technologie k tomu, aby je hlídal na každém kroku, a 70 % se bojí, že práce na dálku naruší týmového ducha.
Mladí, vzdělanější a zaměstnanci pracující na vyšších pozicích jsou podle výzkumu lépe vybaveni pro přijetí digitálních technologií na pracovišti. Například 69 % zaměstnanců ve věkové kategorii 18-34 si myslí, že technologie zlepší jejich pracovní zkušenosti. Stejný názor má pouze 53 % zaměstnanců ve věkové kategorii 45 a více. Menšina (44 %) z této věkové kategorie si myslí, že digitální technologie zlepší jejich pracovní vyhlídky, přičemž tento názor sdílí 56 % v kategorii 18-34 let.
„Digitální technologie podpoří u různých lidí různé přednosti,“ uvedla Céline Laurenceau, výkonná ředitelka společnosti Accenture Strategy. „Generace přelomu tisíciletí bývá více technologicky gramotná, ale starší zaměstnanci mohou být lépe naladěni na nové formy spolupráce, řízení a zajišťování školení. Zaměstnavatelé potřebují zajistit, aby jejich digitální talentové strategie braly tyto rozdíly v úvahu při přeměně pracovních sil.“
Valná většina (72 %) evropských vedoucích pracovníků je podle průzkumu přesvědčena, že vlády jim musí pomoci dosáhnout jejich digitálních obchodních cílů. Stejného názoru je pouze polovina amerických výkonných pracovníků. Lídři si však nemyslí, že politici dělají v současné době dost. Pouze 23 % je přesvědčeno, že kroky vlády podporují nové obchodní modely a 39 % si myslí, že vlády vůbec nemají jasnou strategii pro práci s novými obchodními modely.
Accenture Strategy doporučuje firmám, které si chtějí zachovat náskok před konkurencí, aby jednaly rychle, využili nadšení zaměstnanců a digitální nástroje, které jsou již dostupné: