Už od počátku (počítačových) věků se traduje poučka, že to, co je hardware, je pevné, zatímco software, tedy programové vybavení, je pružně měnitelné. Každý z nás s tím má nepochybně zkušenosti ze svého počítače, který po stránce hardwaru zpravidla příliš neměníme, zatímco programy snadno nahrazujeme novými verzemi nebo je mění za jiné. A co to má společného s chováním datových center?
Aby datové centrum pružně reagovalo na vaše potřeby, tomu mají již v blízké budoucnosti pomoci technologie softwarově definovatelných datových center. Tedy center, ve kterých je veškerá infrastruktura takzvaně virtualizovaná a dodávaná formou služby. Tento přístup umožňuje maximální automatizaci procesů a díky tomu i vysokou pružnost poskytování služeb.
Analytici společnosti Gartner ale jedním dechem dodávají, že aktuálně ještě technologie pro softwarově definovatelná datová centra (SDDC, software-defined data center) nejsou dostatečně vyspělé, takže je toto řešení nyní vhodné pouze pro vizionářské organizace se silným zázemím technicky vzdělaných zaměstnanců.
Kdy by se tedy uvedený přístup měl stát realitou? Podle analytiků v nejbližších čtyřech letech. Což je dost brzy. Je čas se připravovat.
Dave Russell, viceprezident Gartneru, varuje, že si velké firmy nemohou prostě koupit hotová řešení pro SDDC od nějakého dodavatele. „Za prvé musejí pochopit, proč toto potřebují pro byznys. Za druhé to musejí nasadit a poté sladit a integrovat s dalšími součástmi (IT), pravděpodobně od různých výrobců,“ vysvětluje Russell. A dodává, že aby toto řešení přineslo skutečné výsledky, bude to vyžadovat nejen nové dovednosti, ale také určitou kulturní změnu v organizacích.
Jak na to? Prostá změna stávající IT infrastruktury za sadu softwarově definovatelných produktů podle analytiků Gartneru přinese očekávané benefity jen s nízkou pravděpodobností. Než je nějaká aktivita automatizována a poskytovaná formou samoobsluhy uživatelů je podle nich potřeba daný proces důkladně znovu promyslet a optimalizovat. „Vadný proces je pořád vadný - i když je automatizovaný,“ varuje Russell.
Zásadní je podle něj rovněž postupné získávání potřebných dovedností a zkušeností. Nejlépe při experimentech s veřejnou cloudovou infrastrukturou na malých projektech. A samozřejmě při setkávání s dalšími kolegy z oboru, kteří řeší stejný problém.
I když pro mnohé organizace nastane zřejmě čas nejvhodnější pro změnu až za řadu let, pro část z nich podle analytiků přijde dříve, než budou dostatečně připraveny. Russell radí, že nejprve je třeba pochopit základní koncepty SDDC a poté postupně najít vhodná řešení - počínaje jedním vybraným procesem nebo komponentem. Teprve pak lze uvažovat o plánování roadmapy pro nasazení celkového řešení SDDC.
Jak už bylo zmíněno, produkty a technologie pro softwarově definovatelná datová centra jsou stále ve fázi zrodu. Analytici Gartneru přitom upozorňují, že i pokročilejší oblasti jsou stále jen pár kroků za počátečním stádiem vývoje a přijetí uživateli. Před jakýmkoli nasazením v praxi je tedy třeba vždy ověřit, že nabízené produkty a technologie již nyní nabízejí to, co váš systém potřebuje - včetně dostatečné úrovně spolehlivosti a interoperability s dalšími systémy.
Vzhledem k dosud chybějícím standardům hrozí u SDDC velké riziko tzv. vendor lock-in, tedy pořízení produktů od jednoho výrobce, na kterém pak budete závislí, protože bude chybět interoperabilita s produkty jiných výrobců. Řešením podle analytiků mohou do jisté míry být standardy využívané open-source softwarem a platformami pro správu cloudů.
„Pochopte, že přijetí SDDC znamená nahradit hardwarový lock-in za softwarový lock-in,“ varuje Russell. A doporučuje proto vybírat s rozmyslem a s vědomím, jaký kompromis povede v budoucnu k jakým následkům.
Rostoucí role softwarově definovatelné IT infrastruktury podle IDC do budoucna výrazně změní roli poskytovatelů IT služeb. Mimo jiné vzroste zájem o konzultanty, kteří firmám umožní širší využívání těchto služeb společně - nebo namísto - současné IT infrastruktury. Bude tedy třeba nejen řešení SDDC navrhovat, ale také zajistit bezproblémový přechod na ně nebo kooperaci s dalšími IT řešeními ve firmách.
V USA spadá do kategorie označované pojmem „datové centrum“ v podstatě jakákoli místnost, ve které se nachází infrastruktura pro informační...