Již téměř polovinu svých pracovních úkolů svěřují zaměstnanci umělé inteligenci, zjistil nejnovější průzkum společnosti Salesforce. Přestože se cítí nejlépe, když s AI přímo spolupracují, začínají AI důvěřovat i při svěřování samostatného plnění úkolů, které šetří čas, jako je psaní kódu, analýza dat a příprava textových dokumentů.
Přesto zaměstnanci zatím nedelegují na umělou inteligenci zdaleka vše, co by mohli. Průzkum ukazuje, že pracovníci dávají v současné době přednost tomu, aby na úkoly, jako je nástup do zaměstnání, školení a zajištění bezpečnosti dat, dohlíželi lidé. To však pravděpodobně nebude trvat dlouho. Data také naznačují, že investice do znalostí a vzdělávání budují důvěru v autonomní AI budoucnosti.
Proč je to důležité: V souvislosti s technologickým pokrokem se lidem otevírá pohled do budoucnosti, v níž bude umělá inteligence fungovat zcela samostatně. Průzkum společnosti Salesforce, do něhož se zapojilo téměř 6 000 lidí po celém světě, ukázal, že zaměstnanci se těší na budoucnost poháněnou umělou inteligencí. Pracovníci ale také zdůrazňovali důležitost lidského přístupu při budování důvěry, znalostí a zkušeností s nástroji AI.
Výzkum zjistil, že:
Přestože pracovníci dávají přednost spolupráci mezi lidmi a umělou inteligencí, začínají jí důvěřovat i v případě, že některé úkoly zvládne sama. V současné době 54 % globálních pracovníků věří, že lidé a umělá inteligence budou většinu pracovních úkolů vykonávat společně.
Na otázku, zda tito pracovníci důvěřují umělé inteligenci natolik, že by některé z těchto úkolů zvládla samostatně, odpověděla malá skupina, že některé z úkolů ano. Mezi ně patřily:
Jiné úkoly podle respondentů vyžadují zapojení člověka. Globální pracovníci nejčastěji přisuzují člověku pouze následující činnosti:
Obavy z umělé inteligence mohou pramenit z nedostatečného porozumění. Padesát čtyři procent globálních pracovníků tvrdí, že neví, jak je AI na jejich pracovišti implementována nebo řízena.
Pracovníci, kteří jsou obeznámeni s tím, jak je umělá inteligence na jejich pracovišti implementována a řízena, 5x častěji uvádějí, že budou během příštích dvou let důvěřovat autonomnímu fungování umělé inteligence, než ti, kteří tyto informace nemají.
Dalším klíčem k důvěryhodné autonomii může být školení:
62 % pracovníků tvrdí, že by jejich důvěru v umělou inteligenci posílilo více příležitostí k rozvoji dovedností a školení.