Analytická společnost Gartner jen před několika dny vydala 6 tipů, jak vytvořit fungující digitální byznys. I když jde, po pravdě, o celkem obecně známé rady, které se ve značné míře týkají nejen digitálního, ale v podstatě každého byznysu, má smysl si je čas od času připomenou a zamyslet se nad nimi. Ne vždy a všude jsou totiž takovou samozřejmostí, jak se může zdát. Tady je jejich stručný přehled.
Za prvé analytici Gartneru upozorňují na nutnost správného způsobu myšlení, a to, v optimálním případě, napříč firmou. U digitálních technologií jde o schopnost nového pohledu na to, co tyto technologie dokážou a co mohou v byznysu přinést. Obecně pak o schopnost vidět nové příležitosti - a dokázat najít cestu, jak je využít ke svému prospěchu.
Nutnost volby správných lídrů, požadavek číslo dva, asi nikdy není možné přecenit. Špatné vedení pohřbí i geniální myšlenky. V případě digitálního byznysu Gartner klade důraz na volbu lídrů ve třech oblastech - digitální strategie, digitálního marketingu a odpovídajících obchodních jednotek.
Třetím krokem je podle analytiků vytvoření kompetentního centra poskytujícího rady a tipy v oblasti digitálního byznysu - Gartner je označuje jako digital business center of excellence. Za čtvrté pak radí formulovat (digitální) strategii schopnou reagovat na příležitosti, ale i na hrozby. V případě digitálního byznysu doporučuje soustředit se zde na nové obchodní modely plynoucí z možností digitálního světa, na příslušné portfolio digitálních produktů a služeb, na efektivní využívání informací i všech možností informačních technologií a na komunikaci prostřednictvím nových digitálních kanálů.
Za páté analytici nabádají k pečlivému prozkoumání, jaké (digitální) dovednosti a znalosti jsou potřebné, a následně k jejich získání a obsazení příslušných pozic ve firmě. Jakkoli to zní banálně, v řadě firem stále panuje přesvědčení, že "do toho se nějak dostaneme" a že "to se nějak udělá" - následované potom nemilými překvapeními, když "se to neudělá". Krok šestý pak úzce navazuje - je nezbytné vytváření nových schopností zaměstnanců, a to prostřednictvím formálních i neformálních školení a dalších aktivit, které vedou ke vzdělávání v digitálních technologiích a k vytváření neformálních sociálních sítí, které nadále pomáhají rozvoji lidí ve firmě.
Jak už jsem psal v úvodu: Nejde o nic, co bychom už v různých formách mnohokrát neslyšeli. A bezpochyby to platí jak při budování "digitálního" byznysu, resp. při zásadním přerodu stávajícího byznysu tak, aby byl schopen využívat moderních technologií, tak v odpovídající míře v jakémkoli jiném byznysu. Ale - ruku na srdce - v kolika firmách toto vše funguje, když ne dokonale, tak alespoň uspokojivě?
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz