Zatímco v minulosti byly inovace doménou zástupců vyspělých států a sektoru spotřebního zboží, nyní se staly klíčem k růstu ve všech oblastech bez ohledu odvětví nebo geografickou polohu. Přímou závislost mezi schopností inovovat a nadprůměrným růstem tržeb pak lze vysledovat ze studie Breakthrough Innovation and Growth (Průlomová inovace a růst) společnosti PwC. V čem se nyní nejvíce inovuje a jaký je správný přístup vedoucí k dobrým výsledkům?
Podle uvedené studie pětina největších inovátorských společností očekává, že v příštích 5 letech zaznamenají nárůst příjmů o 250 miliard dolarů a porostou oproti světovému průměru dvojnásobně a oproti společnostem s nízkou aktivitou v oblasti inovací dokonce trojnásobně. Inovace se přitom ve společnostech postupně přesouvají z oblasti produktů a služeb do vylepšování podnikatelských modelů, systémů práce či vztahů s klienty.
"Nejvýznamnějším zdrojem růstu se ještě před pěti lety zdála být pro téměř každou společnost expanze do Číny. V následujících pěti letech budou takovouto příležitostí právě inovace," říká k tématu Patrik Horný, partner v oddělení Transformace PwC ČR. „Společnosti musí být připraveny pružně reagovat na výzvy svých konkurentů, kteří jsou v inovacích zkušenější. Pouze strategickým plánováním inovací si mohou firmy udržet svou konkurenční pozici, nebo si ji dokonce zlepšit,“ dodává Horný.
Největší inovátoři dneška pocházejí z širokého spektra oborů – od zdravotnictví přes automobilový průmysl k finančním službám, ale také z mnoha regionů – od Indie přes Nizozemsko až po Brazílii.
Zástupci PwC upozorňují, že samotná myšlenka ještě není zárukou úspěchu. Cesta k němu vede přes kvalitní strategické plánování. Téměř 80 % největších inovátorů uvedlo, že uspěli díky vhodně zvolené inovační strategii.
Nejúspěšnější společnosti řídí inovace stejně jako jakýkoliv jiný proces ve firmě. Pouze jedna z pěti nejvíce inovativních firem popsala svůj přístup k inovacím jako neformální. Naopak u nejméně inovativních společností je tento přístup běžný u jedné třetiny firem. Manažeři nejúspěšnějších podniků taktéž uvedli, že věnují inovacím více času a jsou podporováni vrcholovým managementem.
Nejzásadnější rozdíly mezi nejvíce a nejméně inovativními společnostmi, jež lze současně chápat jako 5 rad, jak inovovat správně, jsou pak tyto:
A jak se pak tyto přístupy k inovacím projeví na výsledcích? Podle studie takto: