O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

2. vlna EET: Nedostatky budou postihovány bez slitování

Systém evidence tržeb po náběhu 2. fáze funguje plynule a zcela bez problémů. K začátku března si vyzvedlo autentizační údaje přes 114 tisíc obchodníků. Celkem je již v systému zaevidováno 300 miliónů účtenek. Průměrná doba odezvy, kterou potvrzují i nezávislá měření, se pohybuje pod desetinou vteřiny. Oznámila to Finanční správa ČR.

Čísla o počtu autentizačních údajů ukazují, že se většina podnikatelů spadající do druhé fáze řádně připravila. Původně deklarovaná horní hranice 200 - 250 tis. subjektů, která vycházela z informací uvedených v daňových přiznání k dani z příjmů podle klasifikace ekonomických činností NACE, totiž zahrnovala také bez elektronické evidence tržeb obtížně kvantifikovatelný soubor podnikatelů, kteří evidovat nemusí, případně začnou až později. Příkladem jsou velkoobchodníci, kteří přijímají platby pouze převodem z účtu na účet, nebo sezónní prodejci, jejichž zastoupení je v segmentu významné. Navíc část podnikatelů, kteří současně s maloobchodem podnikají v pohostinství, využila své autentizační údaje získané již pro 1. fázi evidence.

Druhá fáze elektronické evidence tržeb se týká maloobchodu a velkoobchodu, tedy všech tržeb za nakoupené zboží v hotovosti, platební kartou nebo obdobným způsobem. Tito podnikatelé tvoří nejpočetnější skupinu, které se evidence tržeb dotkne. Jsou to například supermarkety, trafiky, pojízdné prodejny, stánkový prodej, trhy, e-shopy a jiný zásilkový prodej. Pokud však tito obchodníci prodávají vlastní výrobky (například farmář vlastní produkci na trhu, výrobce si otevře podnikovou prodejnu atd.), pak mají ještě čas. Do evidence tržeb se zapojí až ve třetí či čtvrté fázi v roce 2018. Příležitostného prodeje přebytků ze zahrádek se evidence tržeb vůbec nedotkne.

Evidence tržeb se však od 1. března může týkat podnikatelů ve službách, a to pokud prodávají nakoupené zboží. To se týká například kadeřnic (prodej vlasových přípravků), pivovarů (upomínkové předměty s logem své značky – např. čepice, trička, pivní kosmetika) či automechaniků (pneumatiky, autopotahy). Aby se však kadeřnice nemusela do evidence tržeb zapojit již nyní kvůli prodeji jednoho šamponu, existuje v metodice Finanční správy pravidlo takzvané minoritní činnosti. Tržby z minoritní (doplňkové) činnosti příslušné provozovny má podnikatel možnost začít evidovat až s tržbami z hlavní činnosti dané provozovny za předpokladu, že tržby za tyto minoritní činnosti nepřekročily v předchozím kalendářním roce v dané provozovně 175 tisíc Kč a tvoří méně než polovinu všech plateb dané provozovny.

Finanční ani Celní správa podle informací, které zveřejnily, nepočítají s obdobím "hájení" a nikomu nedoporučují na něj spoléhat. "Je vyloučeno, aby poctivě evidující byli v nevýhodě. To by popřelo základní myšlenku celého projektu, proto od dnešního dne probíhají ve spolupráci s celníky kontrolní nákupy. Vzhledem k tomu, že kontrolní nákup v obchodě je mnohonásobně rychlejší než kontrolní nákup v restauraci, půjde o stovky akcí denně, a to napříč celou republikou," varují.

 

Doposud bylo provedeno 10 165 kontrol (od 1. 12. 2016), z nichž 866 bylo s nálezem. Celkem bylo odhaleno 1 289 zjištění, 21 z nich bylo postiženo pokutou (příkazem na místě) a dalších 867 porušení bylo předáno k řízení o sankci. Nejčastějším prohřeškem je nevystavení účtenky, neumístění informačního oznámení a nezasílání údajů do systému EET.


(3. 3. 2017 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3084)