Přibližně polovina respondentů aktuálního výzkumu společnosti Safetica o společné evropské regulaci ochrany osobních dat uvedla, že tato iniciativa Evropské unie je prospěšná pro ochranu soukromí občanů EU. Dodejme, že na její podobě se v červnu 2015 dohodli ministři spravedlnosti členských států EU. Které firmy ale splní nejvyšší standardy ochrany osobních údajů?
Řada firem nepochybně půjde regulaci již během dvouletého přechodného období naproti. Pro firmy se tedy jedná o vhodnou příležitost, jak vylepšit zabezpečení proti úniku dat na úroveň požadovanou EU, které dle průzkumu dosud schází 58 procentům firem.
Až 60 procent českých firem z průzkumu zatím však nemá dostatek konkrétních informací o společné evropské regulaci ochrany osobních údajů. Valná většina z nich přitom osobní údaje, například data svých zaměstnanců, zpracovává.
Až 69 procent firem neví o chystaném opatření požadujícím najmout tzv. Data Officer, tedy inspektora ochrany osobních údajů, ve firmách nad 250 zaměstnanců. O možnostech podání stížností u národního regulátora pak neví shodných 69 procent respondentů. Tyto stížnosti mohou být podány proti prohřeškům při zpracování osobních údajů, a to i když jsou zpracovány kdekoliv jinde v EU.
K nové regulaci EU přistupuje zejména proto, že stará úprava pochází ještě z roku 1995. “V roce 1995 ztratit například osobní údaje zákazníků znamenalo předat někomu fyzicky třeba i několikakilovou složku papírů. V dnešní době jde o jeden klik myší, který můžete udělat úmyslně nebo také nedopatřením,“ připomenul Jakub Mahdal, ředitel společnosti Safetica.
Dvouleté přechodné období do plné platnosti těchto opatření ovšem podle 66 procent dotázaných není postačující pro update softwarových a jiných mechanismů pro ochranu dat ve firmách. „Je pravda, že české firmy v softwarových nástrojích pro prevenci úniku dat pokulhávají. Nicméně je dobré podívat se na to, jak citlivě spotřebitelé vnímají nakládání s jejich daty uvnitř firem. Téma ochrany digitálních dat je tedy mnohem víc než právní otázka. Jde především o posílení konkurenceschopnosti firmy v tržním prostředí,“ dodal Mahdal.