Zdravější potraviny: Klíčem je i kvalitní přeprava meziproduktů



Vyrábět krmivo, které je bezpečné pro zvířata, resp. konzumenta zvířecích potravin i životní prostředí, to je cílem normy, která bude podle odborníků z United Registrar of Systems Czech platit od 1.1.2014 i v ČR. Měla by díky ní být zajištěna i vyšší kvalita potravin pro koncové spotřebitele: Bezpečnost potravin totiž nezajišťuje jen finální produkt, který se dostane k lidem prostřednictvím maloobchodního prodeje, ale i krmivo, které je určeno pro jateční dobytek. Jaké jsou podrobnosti nových pravidel?

V řadě Evropských zemí je již dnes množství přeprav certifikovaných prostřednictvím zapojení v GMP+ FSA systému i jeho ekvivalentů. „Od příštího roku, konkrétně ledna 2014, budou pravidla GMP+ více vymáhána v rámci celého potravinového řetězce při nakládání s krmivem a nebudou platit výjimky. Tak je tomu dnes již například v Holandsku, Německu a přichází to i do Česka,“ upřesňuje Petr Maličovský z URS Czech, společnosti, která na téma certifikace pořádá řadu školení.

Zdravější krmivo pro dobytek má přinést i zdravější maso pro lidi. Foto: OpenImageBank.com
Zdravější krmivo pro dobytek má přinést i zdravější maso pro lidi. Foto: OpenImageBank.com
Oč v normě GMP+ jde? Jedná se o systém zajištění kvality, jenž je uplatňován v celém krmivářském řetězci, a to od prvovýroby, přes obchod s komoditami, jejich skladování, překládku, dopravu až po laboratorní analýzy. Certifikace dle GMP+ FSA (Feed Safety Assurance) obsahuje část požadavků z HACCP a část z ISO 9001/ISO 22000. Základem standardu jsou podle URS Czech pravidla správné výrobní a hygienické praxe (GMP/GHP), analýza rizik a stanovení kritických kontrolních bodů (HACCP) i legislativní požadavky krmivářského/potravinového práva EU.

Kvalitu u konečných potravin má zajistit certifikace standardu bezpečnosti krmiv GMP+ pro zvířata, která končí v potravinovém řetězci. Bezpečnost potravin se totiž netýká jen kvality výroby produktu, ale například i bezpečného transportu surovin, ze kterých se pak skládá, je tedy nutné neopomíjet jeho dovozce, přepravce (automobilová i lodní přeprava), skladovatele a podobně.

Novinky v roce 2014 v silniční dopravě

Nově bude muset být podle URS Czech certifikována doprava, pokud je původ umístěný mimo jednu z „A“-zemí, ale jednou z destinací (cílových zemí) je GMP+ certifikovaná společnost z tzv. „A“-země. Do těchto zemí patří Holandsko, Belgie, Německo, Velká Británie a od příštího roku resp. 1. ledna 2014 i Česká republika. Požadavek na necertifikovanou dopravu může být použitý pouze mimo tyto „A“-země. Výjimku tvoří pouze přeprava neupravených zemědělských produktů během sklizně a také doprava sena a slámy.

Každý rok hodnotí vlastník standardu (GMP+ International) společně se zvolenými stranami, jak je certifikace silniční dopravy progresivní v různých zemích a na konci data smí být ustanoveny pro použití tyto podmínky. Mezi všeobecnými požadavky platí, že certifikovaná firma zajišťuje, že necertifikované dopravní společnosti, které dopravují GMP+ produkty, jsou s požadavky GMP+ standardu srozuměny. Pokud certifikovaná společnost používá necertifikované dopravní společnosti, potom certifikovaná společnost musí aplikovat dané požadavky normou.

Čištění nakládkového prostoru

Zajišťující dopravní společnost musí být důkladně instruovaná v příslušných dopravních požadavcích (čištění a/nebo desinfekce v souladu s IDTF (mezinárodní databáze pro dopravu krmiv), udržování záznamů jako součást dopravy, co dělat v případě stanovené odchylné (nestandardní) nakládky, atd.). Tohle by mělo nabídnout garanci ekvivalentu GMP+ s ohledem na dopravu GMP+ produktů. To znamená, že prostor musí být výhradně určen pro krmivo, nesmí být před tím použit například pro transformátory či jakékoli jiné zařízení, nebezpečné látky jako benzín, oleje atd.

Soulad se smlouvou by měl být zkontrolovaný certifikovanou firmou formou inspekce. Certifikovaná společnost provádí vstupní inspekci k ověření, zdali jsou v pořádku záznamy o každé ložné ploše v posledních 3 nakládkách. Pokud byly přepravovány zakázané nakládky (např. nebezpečné látky), ložná plocha musí být schválena pro dopravu zvířecích krmných produktů. Musí být jasně patrné detaily o čištění a dezinfekci plochy.

Nakládkový inspektor

Funkce „nakládkového inspektora“ je prováděna zaměstnancem, který na základě školení a zkušeností má znalosti a dovednosti požadované pro inspekci ložné plochy pro vhodnost nakládaných krmiv. Pokud certifikovaná společnost nemá vlastního nakládkového inspektora, potom tento smí být pronajatý z nezávislého certifikačního orgánu inspekční agentury. Nakládkový inspektor samozřejmě musí splňovat stanovená kritéria.


(15. 11. 2013 | redakce2)


Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČRFiremní informační systémy, Formuláře - podnikání





Anketa


©2013-2017 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(245)