O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Zahraniční spotřebitelé v ČR: Pozor na diskriminaci klientů

Česká obchodní inspekce dle svých zástupců průběžně monitoruje a zejména v hlavní turistické sezóně kontroluje, zda nejsou při prodeji výrobků a poskytování služeb spotřebitelé žádným způsobem diskriminováni. K této formě diskriminace dochází nejčastěji účtováním různých cen za stejné plnění. Liberečtí inspektoři společně s polskými kolegy šetřili podání spotřebitele, který upozornil na dvojí taxy parkovného na placeném parkovišti. Jedna sazba byla účtována majitelům vozů s českými SPZ a druhou, téměř dvojnásobnou, platili řidiči aut s cizí poznávací značkou.

„Kontrola prokázala v plném rozsahu oprávněnost podnětu spotřebitele, proto bude s provozovatelem parkoviště zahájeno správní řízení. Vzhledem k tomu, že se nemusí jednat o ojedinělý případ, bude spolupráce našich a polských inspektorů při kontrolách pokračovat,“ potvrdila Renata Linhartová, ředitelka Ústeckého a Libereckého inspektorátu ČOI.

Na možné způsoby diskriminaci spotřebitele se inspektoři ČOI při svých kontrolách zaměřují průběžně během celého roku, a v průběhu letní turistické sezóny o to důsledněji, neboť v tomto období zvýšený turistický ruch svádí některé podnikatele k uplatňování dvojích cen - jedněch pro Čechy, a druhých - podstatně vyšších, pro cizince, přestože v obou případech je plnění totožné. Na takové jednání, konkrétně na účtování dvojích cen za hodinu parkování na hlídaném parkovišti, byli inspektoři ČOI spotřebitelem upozorněni v minulých dnech. K prošetření tohoto podnětu byli přizváni inspektoři obchodní inspekce z Polska (Polskiej Inspekcji Handlowej).

Při společné kontrole bylo zjištěno, že řidič vozidla s českou poznávací značkou měl za 1 hodinu parkování zaplatit výši 30 Kč, což bylo v souladu s vyvěšeným ceníkem. Polským kolegům, kteří měli auto s cizí poznávací značkou, byla za stejnou dobu parkování požadována cena 2 EURO. V přepočtu podle aktuálně platného kurzu ČNB tak činila účtovaná částka 54,87 Kč, čímž poskytovatel služby spotřebitele poškodil o 24,87 Kč, po zaokrouhlení o 25 Kč). Tímto jednáním porušil provozovatel parkoviště ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a bude s ním zahájeno správní řízení o uložení pokuty.

Podle ČOI nelze vyloučit, že je tento projev diskriminace spotřebitele, v tomto případě prostřednictvím dvojích cen, ojedinělý. Ačkoli není podobná diskriminace v zahraničí ani zdaleka ojedinělá, v ČR by si na ni vzhledem k legislativě podnikatelé měli dávat pozor.


(25. 7. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1310)