O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Vzorové obchodní podmínky pro e-shopy: Jaká jsou nyní pravidla?

Nový občanský zákoník přináší řadu změn nejen do běžného občanského života, ale také do oblasti elektronické komerce. Co nejdůležitějšího se mění pro e-shopy? Přehledný souhrn připravila Asociace pro elektronickou komerci APEK. Nabízí rovněž vzorové obchodní podmínky pro e-shopy - a odkaz na ně najdete v tomto článku.


Jedna z nejzásadnějších změn v právním řádu České republiky, kterou NOZ (Nový občanský zákoník) jednoznačně je, přináší především nahrazení občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a obchodního zákoníku (zákon č. 513/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) novým občanským zákoníkem (zákon č. 89/2012 Sb.). V platnosti ale zůstávají mimo jiné zákon o ochraně spotřebitele i o ochraně osobních údajů, které se (nejen) internetového prodeje značně dotýkají

Informační povinnosti prodejců

Stejně jako dosud je prodávající předat spotřebiteli zákonem stanovené informace ještě před tím, než dojde k uzavření kupní smlouvy a tedy nákupu samotnému. Seznam informačních povinností se podle APEK rozšířil o několik bodů, z nichž za nejdůležitější lze považovat povinnost poskytnout spotřebiteli předem formulář pro odstoupení od smlouvy (které však spotřebitel nemusí při odstoupení využít).

Další nové informace, které musí obchodník spotřebiteli poskytnout, jsou mimo jiné: Poučení o tom, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží; Poskytnutí údajů o právech vznikajících z vadného plnění; Údaj o případné povinnosti zaplatit zálohu; Údaj o existenci, způsobu a podmínkách případného mimosoudního vyřizování stížností spotřebitele.

Nejzásadnější informací z oblasti poskytování obchodních podmínek spotřebitelům je to, že z NOZ jednoznačně plyne povinnost tyto předat spotřebiteli v kompletní podobě před uzavřením smlouvy. Hypertextové odkazy a podobné úpravy podle APEK již nebudou stačit, obchodníci tedy v zásadě mají jedinou možnost – zasílat obchodní podmínky v e-mailu potvrzujícím přijetí objednávky.

Možnost odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů

Jestli je nějaká legislativní oblast mezi provozovateli e-shopů neustále diskutována, je to právo spotřebitele odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodů. NOZ přináší jednu hlavní pozitivní zprávu, a to vyjasnění stavu, kdy spotřebitel odstoupí od smlouvy, ale nevrátí zboží.

Od 1. Ledna 2014 v uvedeném případě obchodník nebude muset vrátit finanční prostředky, dokud spotřebitel zboží nevrátí nebo neprokáže jeho odeslání. Naopak nepříjemné dopady může mít nesplnění informačních povinností. V takovém případě může spotřebitel odstoupit od kupní smlouvy až do jednoho roku a čtrnácti dnů.

Jaké jsou tedy podle APEK hlavní změny: Spotřebitel může odstoupení od smlouvy do 14 dnů odeslat, nikoli doručit jako dosud; Jestliže obchodník nepoučí spotřebitele v souladu s NOZ, lhůta pro odstoupení se prodlužuje na 1 rok a 14 dní; Spotřebitel je povinen odeslat zboží obchodníkovi zpět do 14 dnů od odstoupení; Obchodník musí vrátit spotřebiteli finanční prostředky do 14 dnů od odstoupení. Může je však zadržet do doby, kdy spotřebitel doručí zboží zpět nebo prokáže jeho odeslání; Spotřebitel má právo na vrácení nákladů za dopravné v nejlevnější nabízené variantě dopravy obchodníka (osobní odběr se nezahrnuje.

Odpovědnost za vady – záruka, reklamace

Přestože obchodníci stále řeší odstoupení od kupní smlouvy, NOZ způsobil největší ohlasy v oblasti (nově) práv z vadného plnění. Dosud nepanuje jednoznačná shoda především ohledně zákonné záruky 24 měsíců, přesto však z aktuálních názorů vyplývá, že zřejmě zůstává zachována.

A jak je to tedy podle APEK s dalšími body: Odpovědnost prodávajícího za vady je nově označována jako „práva z vadného plnění“; Otázka zákonné záruky není dosud jednoznačně vyřešená, přesto doporučujeme obchodníkům nadále ke spotřebitelům přistupovat jako dosud; Rozpor s kupní smlouvou NOZ nadále nezná, nicméně princip zůstává zachován. Vady se již nedělí na odstranitelné a neodstranitelné, ale na podstatné a nepodstatné. Podle toho se také postupuje při jejich řešení.

Na změny je třeba reagovat rychle

V současné době již musejí provozovatelé internetových obchodů postupovat podle NOZ. To znamená, že v obchodních podmínkách musí být změněné odkazy na jednotlivá zákonná ustanovení, doplněny rozšiřující informace vyplývající z nové úpravy, připravený formulář pro spotřebitelské odstoupení od kupní smlouvy ke stažení a fungovat také musí zasílání aktuálních obchodních podmínek v e-mailu potvrzujícím přijetí objednávky. Změny se samozřejmě dotkly také reklamačních řádů a informací o právech z vadného plnění.

APEK připravil ve spolupráci s advokátní kanceláří Mašek, Kočí, Aujezdský ke stažení na svých webových stránkách Vzorové obchodní podmínky - stáhnout si je můžete zde. Zatímco členové Asociace je již měli k dispozici stejně jako právní školení v průběhu prosince, pro veřejnost byly uvolněny nyní. Tyto podmínky mohou pomoci především malým e-shopům s úpravami, přesto stojí za to zvážit odbornou konzultaci s ohledem na konkrétní potřeby obchodu.


(15. 1. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(579)