Virtuální a rozšířená realita jsou příležitostmi pro nový byznys



Rozšířená (AR) a virtuální realita (VR) jsou stále populárnější. V současnosti se tyto chytavé technologie využívají například k netradičním formám školení zaměstnanců, ale také k podpoře komunikace a spolupráce uvnitř podniků či ke zlepšení zákaznické zkušenosti. Pojďme se podívat, jak mohou pomoci i vám.

O společném trhu rozšířené a virtuální reality se mluví jako o nové vlně komunikace a předpovídá se mu strmý růst. V roce 2021 by měla hodnota tohoto trhu podle předpovědí analytiků dosáhnout 215 miliard dolarů. Odborníci společnosti Canon nabízejí v rámci projektu Kancelář budoucnosti svou představu o tom, jak nové technologie změní způsob komunikace a ovlivní samotné fungování byznysu.

Standardizace školení

Řada mezinárodních společností rozšiřuje svoje aktivity do stále odlehlejších oblastí, proto je pro ně čím dál tím náročnější zajistit srovnatelná školení pro všechny své pobočky. Firmy proto pod tlakem omezených rozpočtu a nedostatku zkušených trenérů stále častěji volí nová digitální řešení. Praktické zkušenosti ukazují, že právě virtuální realita může být ideálním nástrojem pro firemní školení. Umožňuje totiž prezentovat velké množství komplexních informací zajímavým a zábavným způsobem s mnohem lepší odezvou, než nabízejí sebelepší korporátní videa nebo firemní brožury.

Například přední americký obchodní řetězec Walmart zahájil v říjnu 2018 svůj vzdělávací program využívající virtuální realitu a vybavil téměř všech svých 5 000 obchodů 17 000 kusy VR souprav Oculus Go. Výsledkem je možnost zajistit, aby všichni zaměstnanci získali stejně kvalitní školení, jakých se dříve dostávalo jen vybraným manažerům při návštěvě vzdělávacího střediska Walmart Academy. Obchodní řetězec uvádí, že tato metoda školení posiluje sebevědomí a napomáhá lepšímu zapamatování informací, a především o 10 až 15 procent zvyšuje výsledky zaměstnanců v testech.

„Moderní technologie tedy šetří nejen čas a peníze, ale pomáhají také překonávat mnohé překážky. Díky firemním soupravám pro virtuální realitu mohou zaměstnanci absolvovat nejrůznější kurzy a školení. Jejich používání zároveň pomáhá omezit problémy s hledáním vhodných termínů pro větší skupiny a s absencemi jednotlivců. A odpadají i problémy způsobované nutností dojíždět na školení,“ vysvětluje Ondřej Valeš z divize Business and Information Services společnosti Canon. Díky flexibilitě může být toto řešení přínosem pro široké spektrum nejrůznějších odvětví. „U vysoce rizikových odvětví, k nimž patří třeba důlní průmysl, může školení s využitím VR minimalizovat nebezpečí nehod a zranění při použití neznámého či nebezpečného zařízení bez předchozích zkušeností,“ dodává.

Komunikace a spolupráce

Vzhledem k tomu, že zaměstnanci pracují čím dál tím častěji mimo kancelář, je pro firmy zcela zásadní, aby dokázaly zajistit nejen sdílení dokumentů, ale i zkušeností. Tím podpoří a rozvinou dynamiku svých týmu. Bez vzájemného porozumění a silných vztahů mezi zaměstnanci naopak může utrpět schopnost spolupráce i produktivita. Není proto žádným překvapením, že čtyři z pěti manažerů dnes věří, že využití technologií umožní překlenout problémy vznikající při spolupráci na dálku.

„Technologie virtuální či rozšířené reality může ve své nejjednodušší formě vytvořit společný prostor pro schůzky, umožní nahrávání rozhovorů a uložení psaného zápisu z jednání, což usnadní život například zaměstnancům na cestách, ale také třeba externistům. Přidání nové dimenze přináší ve srovnání s hlasovou komunikací mnohá pozitiva, zejména v momentech, kdy reálná či vizuální ukázka pomůže usnadnit komunikaci,“ říká Ondřej Valeš.

Například Izraelská státní vodohospodářská společnost využívá řešení s rozšířenou realitou, díky nimž mohou odborníci v terénu spolupracovat v reálném čase s dalšími experty na jiném místě. Řešení využívá chytré brýle s rozšířenou realitou a zvláštní mobilní aplikaci. Rozšířená realita umožňuje odborníkům, kteří nejsou přímo na místě, plnohodnotně sdílet informace, zprávy či diagramy s kolegy v terénu.

Silnější zákaznická zkušenost

Je-li překlenutí vzdáleností natolik důležité pro interní fungování firem, potom je zcela zásadní pro předávání informací směrem ven. Zlepšování zákaznické zkušenosti ještě nikdy nebylo důležitější než dnes a společnosti si již začínají uvědomovat, že integrace nových digitálních technologií je tím správným způsobem, jak zákazníkům neotřele představit novinky a podpořit jejich zájem o značku díky inovativním přístupům. Rozšířenou realitu do světa spotřebitelů naplno uvedla hra Pokémon Go, která se stala jedním z nejvýznačnějších kulturních a technologických trendů let 2016 a 2017. Zprvu šlo sice o pouhou ukázku technologického pokroku v oblasti hraní her, v konečném důsledku ale herní mánie firmám ukázala skrytý potenciál nových technologií pro rozvoj jejich podnikání.

Dnes už mají AR a VR mnohem praktičtější využití, například v oblasti interaktivního marketingu, kde pomáhají podpořit rozhodování spotřebitele při procesu nákupu. Kosmetická společnost Sephora například představila virtuálního maskéra, který využívá rozšířenou realitu k virtuálnímu vyzkoušení make-upu. Využívá k tomu umělou inteligenci, která pomáhá najít nejvhodnější produkt pro daný odstín pleti. Podobně se začaly tyto technologie využívat také v odvětvích, jako je cestovní ruch, design interiérů či automobilový průmysl. Zákazníci se díky nim mohou vypravit na virtuální prohlídky, které jim pomohou vybrat dokonalé místo pro dovolenou, mohou si vyzkoušet, jak bude vypadat nový nátěr zdí a rozmístění nábytku u nich doma nebo si s jejich pomocí mohou vybrat tu správnou barvu nového auta.

Loni uvedla automobilka General Motors International aplikaci pro showroomy s rozšířenou realitou. Potenciální zákazník namířil iPad na některé z aut v autosalonu a mohl si ho rovnou prohlédnout v různých barvách. Aplikace navíc nabízela i náhled vozu při jízdě po silnici. Tyto technologie umožňují zákazníkům lépe porozumět výhodám jednotlivých produktů a vyzkoušet si je ještě před tím, než se pro ně rozhodnou.

Je na čase využít možnosti

Vzhledem k tomu, že jsme již byli svědky několika vysoce úspěšných využití těchto technologií byznysu, lze očekávat, že se polovina společností dosud nevyužívajících AR a VR začne o tyto technologie zajímat v následujících třech letech. Budou zjišťovat, jak by je mohly využít ve svém podnikání, aby získaly náskok před konkurencí a nové příležitosti na trhu. Nová zpráva výzkumného institutu Capgemini Research Institute přitom varuje, že nám virtuální a rozšířená realita pravděpodobně přináší novou éru podnikání, ale na obzoru jsou díky ní také nové překážky a výzvy, a to i pro zavedené firmy.

Prostředí těchto nově se šířících technologií se rychle proměňuje. Společnosti, které VR využívají pro své důležité firemní procesy (například školení), se tak musí připravit na to, že budou muset držet krok se stále se měnícím prostředím. Budou závislé na vývoji aplikací pro používání AR a VR. A budou také nejspíš nuceny investovat do vlastních datových úložišť, protože cloud není pro VR praktický kvůli neustále potřebě zařízení stahovat a editovat obsah.

„Firmy, které zvažují využití potenciálu technologií VR a AR pro své podnikání, by měly začít v ohnisku digitální transformace, tedy především v oblasti zákaznické zkušenosti a komunikace, i když samotná virtuální realita nabízí velkou přidanou hodnotu také pro použití při školení zaměstnanců. Odrazující mohou zprvu být nezbytné průběžné investice do nových technologií, ale zkušenost s jejich využíváním při běžném podnikání firem ukazuje, že se naopak stávají stále dostupnějšími. Virtuální a rozšířená realita zkrátka již prokázaly, že se jedná o víc než jen pouhou novinku a že mají potenciál zajistit návratnost investic jakékoli firmě, která se snaží získat konkurenční výhodu na trhu,“ shrnuje Valeš.


(8. 3. 2019 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Přiruční zavazadla Ryanair
Už dříve vznikla u nás diskuse na Facebooku, jaký je rozdíl v politice kabinových zavazadel Wizz Air a R...>>
Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>

©2013-2019 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4511)