Václav Šamša: Vůbec nejhorším zlem jsou dotace



Václav Šamša získal první zákazníky ještě před rokem 1989, a to MO a MV: Obě ministerstva si koupila jeho grafický terminál, a to tak, že u nich podal zlepšovací návrh a dostal odměnu ve výši předem dohodnuté ceny. Od té doby jeho podnikání úspěšně pokračuje. Co se mu podařilo a s jakými problémy bojoval a bojuje?

Jak vaše podnikání po první zakázce pro ministerstva pokračovalo?

Václav Šamša
Václav Šamša
Na další zakázku, evidenci DKP pro Technoplyn, jsem přizval kolegu. Podnikali jsme na povolení národního výboru, jako sdružení fyzických osob a od dubna 1992 existuje společnost Továrna na Dokonalé Programy, s.r.o. Vlastně jsme ji založili již v roce 1991 ale odmítli jsme dát úplatek, takže k zápisu došlo právě až v dubnu 1992.

Co pro vás bylo v začátcích vašeho podnikání nejobtížnější?

Neměli jsme zpočátku vůbec žádný kapitál, který by nám umožnil nakoupit techniku a pokrýt životní náklady. To bylo velmi těžké. Soustředili jsme se na známé, kteří věděli, co umíme, věřili nám a dávali nám své zakázky. Tak jsme dokázali vyvíjet a vyvinout i informační systém AVIDIS, původně pro Warner Home Video ale nakonec si ho až na výjimky koupili všichni tehdejší videodistributoři. Pracovali jsme pro OMC, Linde Kalten Technik a tak dále. Teprve tyto zakázky nám umožnily se pustit do projektů, se kterými jsme se pokusili uspět na trhu. Rovněž nám velmi pomohlo poskytování služeb – záchrana dat a správa sítí.

Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v ČR?

Jednoduchá odpověď – aktuálně nám nevyhovuje ani trochu. Vůbec nejhorší jsou dotace a jejich důsledky. Rozdělování dotací provází úplatky, podvody, lobbing, zneužívání postavení ve všech patrech tzv. politiky – mediálně propíraný současný premiér je extrém a dobře viditelný příklad ale zdaleka není jediný. I kdyby byly dotace teoreticky poskytovány správně, čistě a dokonce pomáhaly, stále čelíte tomu, že získání dotace je poměrně drahé a náklady nejsou téměř závislé na tom, o jakou částku žádáte. Proto můžete jako dodavatel neuspět, protože váš produkt je příliš levný. Rozdíl okamžitě vidíte, pokud prodáváte do země, která tento problém nemá – tam můžete uspět, protože nabízíte nejlepší poměr cena/výkon, nejnižší TCO a podobně.

Jaké faktory jsou nejdůležitější pro úspěch vaší firmy?

Náš obor je vývoj softwarových technologií, pro které je ČR prostě příliš malá a nejsou zde v podstatě velcí zákazníci kromě státu. Toto neplatí pro informační systémy, které jsou přizpůsobené zákonům, jazykům a zvyklostem ale takové my aktuálně neděláme. Musíme tedy oslovit zákazníky celosvětově a musíme porozumět jejich mentalitě, zejména když jde o velké korporace. V tom nám velmi pomáhá spolupráce s partnery, jako je například MicroFocus, aktuálně 6. největší IT firma světa, která některé své produkty integrovala s naším autentizačním řešením KeyShield. To je pro nás nejen obchodně velká pomoc ale hlavně jsme se hodně naučili o jejich zákaznících a přístupu k vývoji softwaru. Dokonce díky tomu poskytujeme jiným partnerům implementační příklady a metodickou pomoc. Dokážeme jim dát tak kvalitní polotovar, že jsou ochotni jít do rizika a integraci s námi „zkusit“ a ověřit si až později, že zákazníci mají zájem třeba o federaci a jsou ochotni za ni platit.

Čím se odlišujete od konkurence?

Vybavení u nás téměř nehraje roli, tedy alespoň to, co jsme si koupili. Nejsme pekárna, abychom získali stomiliónovou dotaci, koupili výrobní linku a zničili konkurenci. Oba naše produkty se odlišují technicky a to tím, co není na první a ani na druhý pohled vidět. U bezpečnostních řešení to například funguje tak, že firmy hlásají – používáme AES256, tak jsme super bezpeční. Tak to ale není. Jde o to, jak s tou šifrou pracujete a o to, jaké nabízíte řešení pro správu, uložení a výměnu klíčů. Když máte bezpečnou šifru, ale nedokážete kontrolovat, kdo má klíč… Stejně naše druhá, autentizační, technologie je například extrémně rychlá. Což při testu se třemi uživateli nezjistíte. Tohle se ovšem velmi obtížně komunikuje, je velmi těžké přesvědčit partnery a zákazníky. Zejména když se pokoušíte o tak náročný trh, jako je třeba Švýcarsko.

Jaké zajímavé technologie používáte?

Nepoužíváme nic speciálního, pracujeme s běžnými nástroji dostupnými pro vývojáře pro platformy, pro které vyvíjíme. Určitou výhodu nám dalo rozhodnutí vyvíjet serverové části našich řešení přednostně v jazyce Java. To nás totiž odstiňuje od mnoha problémů konkrétních platforem a v konečném důsledku nám to snižuje náklady – museli bychom jinak věnovat mnohem větší úsilí přizpůsobení se změnám, opravám, verzím apod. Pokud nemůžeme vytvořit klientskou část v Java Script (kde nás od mnoha problémů odstiňuje browser), vytváříme nativní klienty a je to na nákladech a času potřebného na vývoj okamžitě znát.

Narazili jste v průběhu podnikání na nějaké vážné problémy?

Prožili jsme si úplně všechny krize – zavedení DPH v lednu 1993, Klausovy balíčky na jaře 1997, povodně 2002 i poslední krizi 2008/2009. A současný systém dotací je průběžná krize… Každá krize pro nás znamenala poučení. Nejprve jsme měli za to, že bude stačit diverzifikovat portfolio zákazníků nebo jejich oborů v rámci ČR, postupně ale bylo jasné, že je potřeba jít i na jiné trhy, které buď krizí zasaženy nejsou vůbec, nebo málo, nebo v jiném čase. Zatím se nám vždy podařilo zareagovat a krizi překonat.

Co vnímáte jako riziko pro své podnikání?

Velké riziko uvedu na příkladu: Jeden z našich úspěšných projektů je Explorers tracker, speciální software pro mobilní telefony Nokia, které jsme si vybrali pro jejich perfektní výdrž na baterii, velmi dobrý operační systém a celý ekosystém pro partnery. Náš software byl dokonce samotnou firmou Nokia vyhodnocen jako funkčně a z hlediska optimalizace spotřeby lepší než jejich vlastní software. Když jsme již měli skoro milion uživatelů, přišel Microsoft a Nokii v podstatě zlikvidoval. Nepřátelské převzetí jsme u našich klíčových partnerů zažili vícekrát a téměř pokaždé to pro nás byla katastrofa, na kterou jsme se nemohli připravit. Rizika jsou i technická, změny podpory pro software malých vývojářů dovedou být také zničující. Tato riziko trvají.

A co vám pomáhá?

Aktuálně nám pomáhá to, že se potenciální zákazníci začínají skutečně seriózně zabývat bezpečností a jdou do hloubky. Nestačí jim, že nějaká konkurence má v názvu „bezpečné“, chtějí se ujistit, že to tak opravdu je.

Jaké máte plány do budoucna?

Chceme hlavně dále rozvíjet naše současné technologie, je to výzva, zákazníci nás v tom podporují a s partnery řešíme ty nejzajímavější projekty, které ještě nespatřily světlo světa. Podpořit nás mohou věci, které asi v dohledné době nemají šanci se v naší zemi stát. A brzd máme více než dost. Pro nás jsou nejdůležitější lidé – jak je můžeme zaplatit, jak jsou pro nás drazí, jak dobře se jim v naší zemi žije. Náš tým je naprosto nejdůležitější a je vším, co máme. Není náhodou, že Google má velké evropské vývojové středisko ve Švýcarsku a že mnoho nejlepších mozků světa odchází do USA. Těmto zemím aktuálně nemůžeme konkurovat ale můžeme se o to alespoň v rámci možností snažit. Dovoz pracovníků na balení kuřat nás nikam neposune.

 

Rozhovor vznikl ve spolupráci s facebookovou skupinou Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností.

Jste také ochotni podělit se o své podnikatelské zkušenosti s ostatními? Ozvěte se nám! Kontakt na redakci OnBusiness.cz najdete dole, v patičce stránky. Členství v uvedené skupině není podmínkou.


(16. 4. 2018 | redakce2)


Předcházející článek: <<< Jakub Veverka: Nejobtížnější bylo sehnat programátora pracujícího za podíl ve firmě <<<
Následující článek: >>> Petr Gürth: Nejobtížnější bylo naučit se nové odvětví podnikání >>>

Tento článek je součástí speciálu:

Zkušenosti podnikatelů: Jak úspěšně provozovat firmu


Foto: Pixabay

Jedním z nejcennějších zdrojů informací při podnikání jsou zkušenosti dalších podnikatelů. Jak se jim podařilo nastartovat růst? S jakými riziky a problémy se museli poprat? Jaké technologie a přístupy používají ve svém byznysu? Na tohle vše - a mnoho dalšího jsme se vybraných podnikatelů zeptali.



Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČR, Zabezpečení dat, Formuláře - podnikání



Články čtenářů

Autobusové nádraží Zličín – kde je c...


Můžete jet soukromě, nebo třeba služebně, každopádně když cestujete z Prahy na západ, jihozápad nebo severozápad, pojedete možná z autobusového nádraží Zličín. Pokud...

Jak vypnout zprávy webů v prohlížeči


Rozmohl se nám tady takový nešvar - lecjaký zpravodajský web teď v prohlížeči stále dokola otravuje s tím, abyste si zapnuli jeho zprávy do prohlížeče. A vy musíte s...

Komentáře čtenářů

Děkuji
To byl nepříjemný překlep, opraveno. V obou případech jde o předpověď do roku 2020. Děkujeme za upozorně...>>
Konkrétněji, prosím
My ale nikde nepíšeme, že jinde se to neděje. Pokud máte informace o konkrétních větších výpadcích, ocen...>>
Drobné
Mám obavu, že u většiny nákupů ty drobné nebudou stát za trable, které s tím budou spojené. Z lenosti si...>>

©2013-2018 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(3962)