O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Třetina menších českých firem hodlá navyšovat své investice

Necelá jedna třetina českých firem očekává v následujícím půlroce oživení svého podnikání. Většina stěch tředních a malých (SME) u nás (62 %) si ale zatím zachovává spíše rezervovaný pohled a očekává stagnaci. Naproti tomu v celoevropském měřítku počítá téměř 50 % malých a středních podniků se zlepšením. Velmi zajímavá bude Česká republika v nadcházejícím období také pro investory. Investice chce u nás navýšit 32 % malých a středních podniků.

Údaje plynou z výsledků prvního celoevropského průzkumu mezi malými a středními podniky (SME) European Mid-Market Barometer společnosti EY. Průzkum se zaměřoval na pozici SME na jejich národních trzích.

„Zahraniční malé a střední firmy již pociťují ekonomické oživení a firmy jsou ohledně své budoucnosti značně optimistické. Očekávané změny k lepšímu se v evropských zemích nejčastěji objevují v sektoru služeb a ve zpracovatelském průmyslu. České společnosti, které se v průběhu krize většinou soustředili hlavně na snižování nákladů, si již velmi často vytvořili určitou rezervu a začínají opět investovat. V průměru české firmy předpokládají ale růst obratu jen o 1,4 %“ říká Petr Kříž, výkonný ředitel oddělení fúzí a akvizic EY v České republice.

Velká většina malých a středních podniků v Evropě i u nás (více než 90%) hodnotí aktuální stav své společnosti jako poměrně stabilní, jedna ze tří společností i jako naprosto stabilní, zatímco, jen zhruba jedna ze sta firem u nás i v Evropě vnímá svůj současný stav jako velmi kritický.

V otázce vývoje ekonomických podmínek jsou české SME naopak optimističtější než evropské firmy. V další zlepšení situace věří v České republice 44 % z nich, zatímco v Evropě je to jen každá třetí firma. České malé a střední podniky vidí cestu ke zlepšení zejména ve snižování byrokracie. Snížení daní uvádějí až na druhém místě. Ani v tomto případě se tak neshodují s většinou Evropy, kde firmy požadují jednoznačně nejvíce právě snížení daní.

„Podnikatelé v České republice již delší dobu poukazují na problém vysoké úrovně byrokracie a příliš obsáhlé administrativy vyžadované státem. Zahájení podnikaní, jednání s úřady, nebo třeba jen spočtení a podání daňového přiznání trvá v naší zemi zbytečně dlouho. Zejména v kontextu doby, kdy jsou digitální technologie a online řešení v komerční sféře standardem,“ dodává Petr Kříž.

Navýšení domácích a evropských investic

Velmi zajímavé budou dle EY v nadcházejícím roce české SME pro investory. Česká republika v oblasti plánovaného navyšování investic do SME sektoru zaujímá 6. místo v Evropě, investice do svého podnikání chce navyšovat dokonce 32 % firem. V porovnání s evropskými středně velkými firmami je to o tři procenta více.

Investice do podnikání budou tedy v letošním roce klíčovým prvkem v životě mnoha firem. Jen 7 % evropských společností v průzkumu uvedlo, že plánuje investice do podnikání spíše snižovat. Velmi dobré prostředí pro rozvoj firem v současnosti skýtá Turecko, navýšení investic zde plánuje polovina SME podniků. Turecko bylo navíc v rámci průzkumu ohodnoceno jako evropská země s nejlepšími podmínkami pro byznys.

V České republice se kromě investování domácího kapitálu otevírá velký prostor také pro zahraniční investory. Malé a střední podniky u nás jsou v současnosti financované ze zahraničního kapitálu pouze ze dvou procent. V celoevropském měřítku jsou v tomto ohledu za Českou republikou už jen Norsko a Dánsko s pouhým jedním procentem zahraničních investic. Pozitivní zprávou je ale fakt, že se podle 11 % českých SME firem možnosti získání zahraničního kapitálu zlepšují.

„Přinejmenším desítky let nebyla globální situace tak nakloněna získávání investic do společnosti jako dnes. Obecně na trhu panuje obrovský přebytek peněz, investoři hledají příležitosti s alespoň přijatelným výnosem a banky půjčují za podmínek téměř z říše snů. Menší společnosti ale stále bohužel mnohdy neumí svůj podnikatelský záměr investorům vhodně a především transparentně prezentovat tak, jak je obvyklé v zemích s mnohem delší podnikatelskou tradicí. “ doplňuje Petr Kříž

Velké rozdíly panují mezi Českou republikou a Evropou také na poli změn ve vlastnictví malých a středních podniků. Předpokládá se, že budou v ČR probíhat pomaleji než ve většině evropských zemí. Do 10 let u nás změní majitele jen 7 % firem, zatímco evropský průměr činí 22 %. Menší procento změn ve vlastnictví firem se očekává už jen v Rusku, Turecku, Dánsku a Norsku.

Polovina českých firem má vazby v zahraničí

Velmi dobře si v průzkumu vedla Česká republika také v souvislosti s vazbami se zahraničím, s 55 % se český SME trh pohybuje jen lehce pod evropským průměrem. Vůbec nejlepší vazby se zahraničními trhy mají nizozemské malé a střední podniky, a to nejen v rámci Evropy, ale i v Americe nebo Asii.

S vazbami na zahraniční trhy nicméně přichází i jistá rizika. Podle průzkumu se pokračující krize na Ukrajině v letošním roce dotkne každé páté firmy v Evropě. V České republice se tento problém týká dokonce více než 30 % SME z toho pěti procent firem výrazně. Vážnější ekonomické dopady ukrajinské krize na české malé a střední firmy jsou důsledkem blízkých vztahů českého trhu s ukrajinským.

Zajímavým výsledkem průzkumu je zjištění, že v České republice spoléháme více na trh samotný než na pomoc státu. Navýšení počtu veřejných zakázek posílí segment malých a středních podnikatelů v ČR ze všech evropských zemí nejméně, a to o 25 %.


(23. 3. 2015 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1750)