Tip: Jste tým nebo skupina? A co je vlastně lepší?



Pokud zrovna uvažujete o svém pracovním kolektivu, nejspíše zároveň zjistíte, že má rysy skupiny i týmu. Je to situace dost běžná v případech, kdy se ze skupiny pomalu stává tým, ale v některých bodech ještě není čistokrevným týmem. Je to chyba? Nikoliv. Znamená to jen, že kolektiv žije, vyvíjí se. Velmi se bráním otázce, co je dobře – zdali skupina či tým. Můžete mít totiž velmi dobře fungující skupinu a také tým, který se bohužel nepovedl: jako tým se sice označuje, ale ve skutečnosti jím není.

PaedDr. Olga Medlíková, lektorka pro business, neziskové organizace a státní správu
PaedDr. Olga Medlíková, lektorka pro business, neziskové organizace a státní správu
Napřed si vyjmenujme alespoň několik bodů, které v ideální podobě charakterizují skupinu a tým
, abychom to lépe pochopili. Skupina má sdělený cíl, je spíše řízená, má náhodný výběr členů, minimální nebo žádnou zpětnou vazbu, kdežto tým se vyznačuje přijatým cílem, je spíše vedený, výběr členů je cílený a zpětná vazba je vyžadovaná.

Jak se stát týmem?

Pokud byste rádi, aby váš kolektiv byl skutečně tým, je potřeba vykazovat několik charakteristik. Zejména by počet členů měl být menší a měli by mít rovnoprávné postavení. Dále by v kolektivu měli být jasně definované odpovědnosti a role. Cíl by měl být zároveň uvědomovaný a přijatý, resp. všichni členové by se měli snažit ho společně dosáhnout. Komunikace mezi členy by měla být na vysoké úrovni, a pokud dojde ke sporům, členové najdou konstruktivní řešení. Všichni by měli mít schopnost reflexe a hodnocení procesů ve skupině, panovat by měla důvěra a dobré vztahy. Máte to?

Tým se může po krůčcích vyvinout ze skupiny spolupracujících lidí nebo ho můžete cíleně sestavit pomocí kvalitního personálního výběru. Pomoci k tomu mohou různé diagnostiky a typologie. Tak dosáhnete výběru kvalitních lidí a rovněž jejich správného zařazení v organizaci. V dnešní době se převážně používá např. Belbinova typologie týmových rolí, vzniklá na základě výzkumu autora na Administrative Staff College v Henley.

R. Belbin určil osm rolí potřebných pro život týmu:

  • “shánil” (RI-resourse investator): oblíbený, družný, uvolněný, nadšený, ale rychle ztrácí zájem. Snadno navazuje kontakty. Je obchodník, diplomat, styčný důstojník.
  • “rejža”( SH-shaper): dává týmovému dění řád, snaží se z nápadů vytvořit konkrétní program. Není tolerantní. Žádá přesnost, ukázněnost, systém.
  • “rejpal” (ME-monitor-evaluator): není příliš tvořivý, je především kritikem, ale objektivním. Je poctivý a spolehlivý. Je schopen strávit, analyzovat a interpretovat spoustu myšlenek. “chrlič” (PL-plant): je zdrojem originálních a často radikálních myšlenek. Jeho základní charakteristikou je tvořivost.
  • “předseda” (CH-chairman): koordinuje snažení týmu za účelem dosažení vnějších cílů. Objektivní, cílevědomý. Nebývá příliš tvořivý, je však inteligentní. Mívá přirozenou autoritu. “tahoun” (CW-company worker): stabilní, ukázněný. Praktik a organizátor. Plány převádí do uskutečnitelné podoby. Je spolehlivý, upřímný, pozorný.
  • „hasič“ (TW-team worker): kontaktní, pohodový, hlavní přínos v oblasti vztahů v týmu. Navozuje pohodu, dobrou náladu, tlumí střety
  • “dotahovač” (F-finisher): věci chce osobně prověřit, má obavy o vše, co se může zhatit. Šíří v týmu pocit povinnosti. Potřebuje řád, úzkostlivě dodržuje harmonogram a termíny.

Nutno říct, že i sebelepší typologie nestačí. Člověka je třeba vidět z mnoha stran a hlavně v akci, kde se projeví nejvíce. Proto jsou např. pro personální výběr vhodných kandidátů do týmu hodně doporučovaná tzv. accessment centra, kde lidé procházejí více koly různých pohovorů, diagnostik, plnění případových studií, týmových aktivit atd. a je zde daleko větší možnost vysledovat jejich zaměření, komunikaci, projevy atd.

Potřebujeme vůbec tým?

Není to tak jednoznačné. Lidé, kteří pracují v dobrém týmu, spolu vycházejí, mají mezi sebou jasno, dokážou se podpořit i vynadat si bez narušení dlouhodobých vztahů. Tohle všechno ale nepřichází hned. Kvalitní tým potřebuje ke svému zrání čas. Přeji hodně trpělivosti!

Slovníček použitých pojmů:

ASSESSMENT CENTRUM (AC) = z personalistiky, speciální diagnostická metoda, která se používá pro výběr zaměstnanců z většího počtu uchazečů.

TÝMOVÉ ROLE = role, které v týmu může člověk zastávat. Jeden člověk může být nositelem několika rolí. Role nemusí odpovídat funkčnímu zařazení daného pracovníka.

Olga Medlíková

(PaedDr. Olga Medlíková, lektorka pro business, neziskové organizace a státní správu. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Pro více informací prosím navštivte její osobní stránky Satnik.net.)


(25. 8. 2014 | redakce2)


Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<

Nepřehlédněte nové odborné speciály

Reality v ČRFiremní informační systémy, Formuláře - podnikání





Anketa


©2013-2017 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1373)